Opnieuw amper groei op FMCG-markt | RetailDetail

Opnieuw amper groei op FMCG-markt

Opnieuw amper groei op FMCG-markt
Nielsen

De Europese consumentenbestedingen aan voeding, dranken en verzorgingsproducten, groeiden in het eerste kwartaal van dit jaar met amper 0,2%. Daar zit een late Pasen voor iets tussen, maar ook de aanhoudend lage inflatiecijfers.   

Nauwelijks inflatie

De Nielsencijfers die de supermarktverkopen in 21 Europese landen in kaart brengen, tonen een daling van de volumes met 0,7%, terwijl de prijzen stegen met 0,9%. Daardoor zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa toenemen met een povere 0,2%, het laagste niveau sinds acht jaar. Een wat ongelukkige timing van de Paasvakantie beïnvloedde de vergelijkingsbasis negatief.  

 

“De prijsinflatie is het belangrijke cijfer, de lage verkoopgroei en de terugval in volume zijn puur een gevolg van de timing van Pasen”, bevestigt vicepresident Olivier Deschamps. “De stijging van consumentenprijzen met 0,9% bleef stabiel in vergelijking met de 1% voor 2016. Dat duidt erop dat er maar weinig inflatiedruk is op de Europese FMCG-markt.”

 

België stabiel, Nederland daalt

In België bedroeg de nominale groei 0,0%: de volumes daalden met 0,9% (als gevolg van een late Paasvakantie), terwijl de prijzen stegen met 0,9%: zo hielden beide factoren elkaar perfect in evenwicht. In Nederland daalden de volumes met 1,9% en stegen de prijzen met 1,7%, wat leidde tot een terugval van de opbrengsten met 0,2%. 

 

Turkije noteerde de sterkste opbrengstengroei van de gemeten landen (+11,6%), gevolgd door Slovakije (+3,9%) en Hongarije (+3,4%). Eén van de grootste dalers is Griekenland (-7,3%), waar de verkopen al negatief zijn sinds het begin van 2016. 
Onder de vijf grote West-Europese makten presteerde Spanje het best (+2,2%), gevolgd door Italië (+0,7%). Duitsland en het Verenigd Koninkrijk deden een pak minder goed met een daling van 1,5%. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.