Op=Op Voordeelshop mag franchiser weren

Op=Op Voordeelshop mag franchiser weren
Non-fooddiscounter Op=Op Voordeelshop mag een franchiser met vier winkels uit de formule zetten omdat deze te veel op eigen houtje opereerde.Dat heeft de rechtbank in Assen besloten in een zaak die door multifranchiser Erik Bos was aangespannen. Deze ondernemer exploiteert is Groningen (2), Assen en Roden vestigingen van Op=Op Voordeelshop. Enkele weken geleden liet het hoofdkantoor weten dat hij uit de formule was gezet omdat hij te veel partijen zelfstandig inkocht en niet via de eigen groothandel. Daarop stapte Bos naar de rechter, maar die stelde hem niet in het gelijk.

Volgens afspraken moet een franchiser van Op=Op minimaal 95 procent van het assortiment afnemen bij de eigen groothandel. Bos koos er echter voor op eigen houtje goedkope partijen producten in te kopen. Hiervoor was hij al verschillende keren gewaarschuwd door het hoofdkantoor. Volgens Bos was de eigen inkoop echter noodzakelijk omdat de groothandel gebrekkig inkoopt en hij anders zijn winkel niet volkrijgt. De rechter stelde echter dat Bos deze claim onvoldoende wist te onderbouwen.

Op=Op is een vooral in het noorden van Nederland actieve formule, die onder meer concurreert met ketens als Xenos en Action. De formule met het hoofdkantoor in Nieuw-Buinen telt op het moment ruim vijftig vestigingspunten en heeft groeiplannen. De meerderheid van de winkels worden door franchisers bestierd.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top