Op=Op Voordeelshop mag franchiser weren

Op=Op Voordeelshop mag franchiser weren
Non-fooddiscounter Op=Op Voordeelshop mag een franchiser met vier winkels uit de formule zetten omdat deze te veel op eigen houtje opereerde.Dat heeft de rechtbank in Assen besloten in een zaak die door multifranchiser Erik Bos was aangespannen. Deze ondernemer exploiteert is Groningen (2), Assen en Roden vestigingen van Op=Op Voordeelshop. Enkele weken geleden liet het hoofdkantoor weten dat hij uit de formule was gezet omdat hij te veel partijen zelfstandig inkocht en niet via de eigen groothandel. Daarop stapte Bos naar de rechter, maar die stelde hem niet in het gelijk.

Volgens afspraken moet een franchiser van Op=Op minimaal 95 procent van het assortiment afnemen bij de eigen groothandel. Bos koos er echter voor op eigen houtje goedkope partijen producten in te kopen. Hiervoor was hij al verschillende keren gewaarschuwd door het hoofdkantoor. Volgens Bos was de eigen inkoop echter noodzakelijk omdat de groothandel gebrekkig inkoopt en hij anders zijn winkel niet volkrijgt. De rechter stelde echter dat Bos deze claim onvoldoende wist te onderbouwen.

Op=Op is een vooral in het noorden van Nederland actieve formule, die onder meer concurreert met ketens als Xenos en Action. De formule met het hoofdkantoor in Nieuw-Buinen telt op het moment ruim vijftig vestigingspunten en heeft groeiplannen. De meerderheid van de winkels worden door franchisers bestierd.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top