Oprichter Mexx ziet kansen in kantoren | RetailDetail

Oprichter Mexx ziet kansen in kantoren

Oprichter Mexx ziet kansen in kantoren

Mexx-oprichter Rattan Chadha wil in Nederland een netwerk van flexibele kantoren opzetten. Na de eerste vestiging in Amsterdam volgt een tweede in het voormalige Esso-gebouw De Rode Olifant Den Haag.

Mexx-ervaring leidt tot nieuwe concepten

Chadha verkocht twaalf jaar geleden zijn modemerk Mexx voor honderden miljoenen, een beslissing die hem moeilijk viel maar die noodzakelijk was. "Met Mexx heb ik te lang gewacht met de volgende grote stap. Ik geloofde in het concept, maar durfde het niet aan nog meer winkels te openen. En toen ik wel zo ver was, kreeg je het World Online-debacle waardoor het niet meer mogelijk bleek geld op te halen met een beursgang. Uiteindelijk restte niets anders dan het binnenhalen van een grote investeerder. Ik heb het niet makkelijk gehad met de verkoop, nee. Het was alsof ik een kind had verloren", zegt hij in een interview met AD.

 

Intussen investeert hij in twee projecten, de hotelketen CitizenM en de kantoorketen Spaces. De inspiratie voor dat laatste project komt uit zijn eigen ervaring: "Na de verkoop van Mexx zocht ik in Amsterdam een mooi, klein kantoor voor mijn investeringsmaatschappij. Dat was niet te vinden. Ook toen stond er al veel leeg, maar de eigenaren - veelal pensioenfondsen - bleven maar doen alsof zich opnieuw grote huurders voor periodes van tien jaar of langer zouden aandienen."

 

Laptop veroorzaakt kantoorrevolutie

Ze gingen ook volkomen voorbij aan de opkomst van de laptop, vindt Chadha: "De laptop is je werkplek. Niet iedere werknemer heeft meer een bureau nodig waarop hij een foto van vrouw en kind kan zetten."

 

Dit wordt intussen ook door andere bedrijven in de praktijk gebracht, maar Chadha denkt zich met Spaces te onderscheiden van de grijze massa. "De ruimtes die wij verhuren zitten in gebouwen met een winebar, met een bibliotheek, met informele hoekjes, met los te huren vergaderruimtes, met een programma van lezingen. Je kunt ook lid worden: dan heb je geen eigen ruimte om te werken, maar wel alle faciliteiten en de mogelijkheid om contacten te leggen. Voor een zzp'er is dat kansrijker dan thuis wachten op telefoontjes."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top