Oprichter Mexx ziet kansen in kantoren

Oprichter Mexx ziet kansen in kantoren

Mexx-oprichter Rattan Chadha wil in Nederland een netwerk van flexibele kantoren opzetten. Na de eerste vestiging in Amsterdam volgt een tweede in het voormalige Esso-gebouw De Rode Olifant Den Haag.

Mexx-ervaring leidt tot nieuwe concepten

Chadha verkocht twaalf jaar geleden zijn modemerk Mexx voor honderden miljoenen, een beslissing die hem moeilijk viel maar die noodzakelijk was. "Met Mexx heb ik te lang gewacht met de volgende grote stap. Ik geloofde in het concept, maar durfde het niet aan nog meer winkels te openen. En toen ik wel zo ver was, kreeg je het World Online-debacle waardoor het niet meer mogelijk bleek geld op te halen met een beursgang. Uiteindelijk restte niets anders dan het binnenhalen van een grote investeerder. Ik heb het niet makkelijk gehad met de verkoop, nee. Het was alsof ik een kind had verloren", zegt hij in een interview met AD.

 

Intussen investeert hij in twee projecten, de hotelketen CitizenM en de kantoorketen Spaces. De inspiratie voor dat laatste project komt uit zijn eigen ervaring: "Na de verkoop van Mexx zocht ik in Amsterdam een mooi, klein kantoor voor mijn investeringsmaatschappij. Dat was niet te vinden. Ook toen stond er al veel leeg, maar de eigenaren - veelal pensioenfondsen - bleven maar doen alsof zich opnieuw grote huurders voor periodes van tien jaar of langer zouden aandienen."

 

Laptop veroorzaakt kantoorrevolutie

Ze gingen ook volkomen voorbij aan de opkomst van de laptop, vindt Chadha: "De laptop is je werkplek. Niet iedere werknemer heeft meer een bureau nodig waarop hij een foto van vrouw en kind kan zetten."

 

Dit wordt intussen ook door andere bedrijven in de praktijk gebracht, maar Chadha denkt zich met Spaces te onderscheiden van de grijze massa. "De ruimtes die wij verhuren zitten in gebouwen met een winebar, met een bibliotheek, met informele hoekjes, met los te huren vergaderruimtes, met een programma van lezingen. Je kunt ook lid worden: dan heb je geen eigen ruimte om te werken, maar wel alle faciliteiten en de mogelijkheid om contacten te leggen. Voor een zzp'er is dat kansrijker dan thuis wachten op telefoontjes."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top