Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

De uitschakeling van het Nederlands elftal kost de detailhandel tussen de 25 en 40 miljoen euro. Winkelketens zijn intussen druk bezig met het verwijderen van het oranje assortiment.

Tot tien miljoen 'schade' per wedstrijd

Het economisch bureau van ING schat dat alleen al de supermarkten per wedstrijd meer dan tien miljoen euro extra aan omzet weten te boeken. Als Oranje de finale had gehaald, was de meeropbrengst zo'n 40 miljoen euro geweest. Onderzoeksbureau GfK schat de schade lager in: zij komen uit op 22 miljoen euro. "Het verwijderen van Oranje-versiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen extra", aldus GfK.

 

Winkelketen Blokker slaat het grootste deel van het Oranje-materiaal in zijn winkels op tot er een nieuwe gelegenheid is om het te verkopen. "Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in augustus, met Koninginnedag, of tijdens het WK voetbal 2014 in Brazilië", zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Albert Heijn prijst een deel van het assortiment af, terwijl Lidl alle Oranje-etenswaren aan filialen van de Voedselbank schenkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Back to top