Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

De uitschakeling van het Nederlands elftal kost de detailhandel tussen de 25 en 40 miljoen euro. Winkelketens zijn intussen druk bezig met het verwijderen van het oranje assortiment.

Tot tien miljoen 'schade' per wedstrijd

Het economisch bureau van ING schat dat alleen al de supermarkten per wedstrijd meer dan tien miljoen euro extra aan omzet weten te boeken. Als Oranje de finale had gehaald, was de meeropbrengst zo'n 40 miljoen euro geweest. Onderzoeksbureau GfK schat de schade lager in: zij komen uit op 22 miljoen euro. "Het verwijderen van Oranje-versiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen extra", aldus GfK.

 

Winkelketen Blokker slaat het grootste deel van het Oranje-materiaal in zijn winkels op tot er een nieuwe gelegenheid is om het te verkopen. "Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in augustus, met Koninginnedag, of tijdens het WK voetbal 2014 in Brazilië", zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Albert Heijn prijst een deel van het assortiment af, terwijl Lidl alle Oranje-etenswaren aan filialen van de Voedselbank schenkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top