Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

De uitschakeling van het Nederlands elftal kost de detailhandel tussen de 25 en 40 miljoen euro. Winkelketens zijn intussen druk bezig met het verwijderen van het oranje assortiment.

Tot tien miljoen 'schade' per wedstrijd

Het economisch bureau van ING schat dat alleen al de supermarkten per wedstrijd meer dan tien miljoen euro extra aan omzet weten te boeken. Als Oranje de finale had gehaald, was de meeropbrengst zo'n 40 miljoen euro geweest. Onderzoeksbureau GfK schat de schade lager in: zij komen uit op 22 miljoen euro. "Het verwijderen van Oranje-versiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen extra", aldus GfK.

 

Winkelketen Blokker slaat het grootste deel van het Oranje-materiaal in zijn winkels op tot er een nieuwe gelegenheid is om het te verkopen. "Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in augustus, met Koninginnedag, of tijdens het WK voetbal 2014 in Brazilië", zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Albert Heijn prijst een deel van het assortiment af, terwijl Lidl alle Oranje-etenswaren aan filialen van de Voedselbank schenkt.

Tags: