Oranjeflop kost winkeliers miljoenen | RetailDetail

Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

Oranjeflop kost winkeliers miljoenen

De uitschakeling van het Nederlands elftal kost de detailhandel tussen de 25 en 40 miljoen euro. Winkelketens zijn intussen druk bezig met het verwijderen van het oranje assortiment.

Tot tien miljoen 'schade' per wedstrijd

Het economisch bureau van ING schat dat alleen al de supermarkten per wedstrijd meer dan tien miljoen euro extra aan omzet weten te boeken. Als Oranje de finale had gehaald, was de meeropbrengst zo'n 40 miljoen euro geweest. Onderzoeksbureau GfK schat de schade lager in: zij komen uit op 22 miljoen euro. "Het verwijderen van Oranje-versiering en het weggooien van onverkoopbare producten kost nog circa 3 miljoen extra", aldus GfK.

 

Winkelketen Blokker slaat het grootste deel van het Oranje-materiaal in zijn winkels op tot er een nieuwe gelegenheid is om het te verkopen. "Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in augustus, met Koninginnedag, of tijdens het WK voetbal 2014 in Brazilië", zegt een woordvoerder tegen het persbureau. Albert Heijn prijst een deel van het assortiment af, terwijl Lidl alle Oranje-etenswaren aan filialen van de Voedselbank schenkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

'Mishandelde' eenden weg bij Plus, wel in 'diervriendelijke' dons

06/07/2018

Er komt veel reactie op de beelden van hardhandig eendentransport bij Nederlandse pluimveehouders. Supermarktketen Plus haalt per direct al het eendenvlees van slachterij Tomassen Duck-To uit het schap, maar de dons blijkt ook in "diervriendelijk" beddengoed te zitten.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Wehkamp en BCC slaan handen in elkaar

05/07/2018

Onlineretailer Wehkamp en elektroketen BCC worden exclusieve alliantiepartners: vanaf oktober starten de formules een grote strategische samenwerking, die in fases steeds verder zal worden uitgebreid.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.