Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

Overname Moleskine door D’Ieteren niet gesmaakt door aandeelhouders

De aandeelhouders van de Brusselse groep D’Ieteren lijken niet helemaal tevreden met de overname van het Italiaanse Moleskine. Op de beurs in Brussel viel het aandeel sterk terug, nadat het nieuws werd bekend gemaakt.

Klassieke holding

De overname van Moleskine is op het eerste zicht dan ook een bijzonder vreemde stap: D’Ieteren is toch vooral bekend als invoerder van VW-merken en als meerderheidsaandeelhouder in Belron, het moederbedrijf van Carglass. Notitieboekjesmaker Moleskine past niet helemaal in dat rijtje.

 

CEO Alex Mille van D’Ieteren is het daar echter niet helemaal mee eens: hij noemt Moleskine een interessant project en zegt dat er in de toekomst mogelijk nog dergelijke investeringen zullen volgen. “We willen een strategische partner worden van bedrijven en ondernemers ondersteunen”, stelt hij volgens De Tijd.

 

Ook de analisten zijn het er niet helemaal over eens of de overname al dan niet een goede deal is. De overname zal onmiddellijk bijdragen tot de groepswinst, maar het moet nog blijken of het uiteindelijk een goede investering is geweest. Waar ze het wel over eens zijn, is dat D’Ieteren zich meer en meer lijkt om te vormen tot een industriële holding en dat de overname van Moleskine de deur openzet voor meer gelijkaardige deals.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.