Paul Polman blijft lid van raad van bestuur Unilever | RetailDetail

Paul Polman blijft lid van raad van bestuur Unilever

Paul Polman blijft lid van raad van bestuur Unilever
Shutterstock

Unilever mag dan wel op zoek zijn naar een opvolger voor Paul Polman als CEO van het bedrijf, dat wil niet zeggen dat hij het Brits-Nederlandse bedrijf volledig zal verlaten. Polman stelt zich immers nog steeds kandidaat voor de raad van bestuur.

2 mei

Eind vorig jaar kwam het nieuws al naar buiten dat Polman, die sinds 2009 CEO is bij Unilever, de fakkel zal doorgeven en dat de zoektocht naar een opvolger al is begonnen. Unilever maakt nu bekend dat Polman zich bij de volgende aandeelhoudersvergadering op 2 mei wel opnieuw kandidaat zal stellen voor de raad van bestuur. Hij blijft dus nauw betrokken bij Unilever.

 

Ook voorzitter Marijn Dekkers en medebestuurders Nils Andersen, Laura Cha, Vittorio Colao, Judith Hartmann, Mary Ma, Strive Masiyiwa, Youngme Moon, John Rishton en Feike Sijbesma doen er nog een jaartje bij. Ann Fudge neemt na negen jaar wel afscheid van het bedrijf. Andrea Jung, voorheen CEO bij cosmeticaproducten Avon, wordt voorgedragen als haar vervanger.

 

Na de aandeelhoudersvergadering volgt er mogelijk ook meer nieuws rond de Brits-Nederlandse structuur van het bedrijf. Unilever wil al lang af van de duale structuur en moet daarbij kiezen tussen een hoofdkantoor in Nederland of één in het Verenigd Koninkrijk. Die beslissing ging normaal eind vorig jaar al worden genomen, maar werd toen uitgesteld. Verschillende bronnen dicht bij de zaak hebben al aangegeven dat Unilever, mede vanwege de Brexit, waarschijnlijk voor Nederland kiest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.