'Percentage korting effectiefste uitverkoop' | RetailDetail

'Percentage korting effectiefste uitverkoop'

'Percentage korting effectiefste uitverkoop'

Het geven van korting uitgedrukt in een percentage is de meest effectieve manier om de omzet aan te jagen. Deze techniek werkt beter dan 'twee halen, één betalen' en andere methodes om korting aan te geven, weten Zeeman en ICI Paris XL.

Welles-nietes over uitverkoopstrategie

Zeeman probeerde verschillende methodes, waaronder 'twee halen, één betalen', maar "dat werkt minder goed. Je komt op dezelfde kortingspercentages uit, maar mensen willen juist dat ene product met fikse korting kopen", zegt Rob Haas van Zeeman in de krant. Jan-Derek Groenendaal van ICI Paris XL is het daar mee eens. "Bij korting zijn mensen sneller bereid iets nieuws uit te proberen. Met een fikse korting neem je sneller risico", stelt hij.

 

Niet iedereen denkt dat uitverkoop nog even effectief is als vroeger: een woordvoerder van brancheorganisatie CBW-Mitex denkt dat consumenten de afgelopen jaren in Nederland minder gevoelig geworden zijn voor het fenomeen uitverkoop. Volgens hem berokkenen de vele tussentijdse opruimingen het evenement schade. "Daarin zijn de meeste items al weggewerkt, waardoor er minder in de grote opruiming terecht komt"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.