Pinterest krijgt eigen shoppagina’s

Alles op Pinterest moet te koop zijn. Met dat doel voor ogen voegt het platform shoppagina’s toe, waarop retailers en merken klanten tegelijk kunnen inspireren en laten winkelen.

 

Koopknop wordt shoppagina

Pinterest is hard op zoek naar de beste manier om te evolueren van een socialemedianetwerk naar een winkelplatform: na de mislukte introductie van koopknoppen rolt het bedrijf nu winkelpagina’s uit. Daar kunnen gebruikers uitgebreide productcatalogi van retailers en merken zien. Ze kunnen er hun winkelmandjes vullen, maar om af te rekenen worden ze naar de website van het merk gebracht.

 

De vroegere koopknoppen bleken technisch te moeilijk om te integreren en werden door de merken ook als te afstandelijk beschouwd: de retailer verloor de controle en de band met zijn klant, aangezien de transactie volledig via Pinterest verliep, zo schrijft AdAge. 

 

In de nieuwe shopsectie wil het platform aan die verzuchtingen tegemoetkomen door vooral sterk in te zetten op geautomatiseerde beeldherkenning en artificiële intelligentie. Pinterest vraagt van retailers en merken die er een bedrijfspagina nemen dat ze hun volledige productcatalogi op een specifieke manier opladen in het platform, zodat producten in elke foto waarin ze verschijnen automatisch herkend worden en naar de shopafdeling verwijzen.

 

Nieuwe advertentiemogelijkheden

Verder introduceert de prikbordsite ook een nieuw advertentieformaat, ‘shop the look’, waarbij meerdere gesponsorde producten in één foto worden vervat. Voordien was er geen sponsoring mogelijk voor dit soort posts. Bovendien wil Pinterest ervoor zorgen dat de websites van merken en retailers gelinkt worden aan het Pinterest-profiel van klanten, zodat ze meteen een gepersonaliseerde pagina te zien krijgen gebaseerd op hun voorkeuren op het socialemediaplatform. 

 

"Ons doel is om alles op Pinterest te koop te krijgen en ook elke pin – en de producten in elke pin – ‘shopbaar’ te maken", zegt John Kaplan, hoofd partnerships, over de innovaties. Momenteel werkt hij samen met onder andere Ikea, Target en Home Depot aan de inventarisatie van hun catalogi om ze koopklaar te maken.