Platformen domineren Belgische e-commerce

Cristian Dina / Shutterstock.com

In de top tien van grootste e-commercewebsites in België stonden vorig jaar alleen nog platformen en onlinemarktplaatsen, met sociale netwerken Facebook en Instagram als absolute koplopers.

 

Geen fysieke retailers meer

De eerste webshop van een fysieke retailer komt pas op de elfde plaats in de nieuwe top 100 van grootste e-commercebestemmingen in België: het gaat om Ikea, dat in 2019 nog samen met H&M en Zara een plekje in de top 10 had. Verder halen alleen nog platformen en onlinemarktplaatsen de top. Dat blijkt uit het nieuwe Shopping100-rapport van BeCommerce.


Het toont aan dat het onlinegedrag van de Belgen vorig jaar veranderd is, en daar zit de coronacrisis zeker voor iets tussen. De coronacrisis heeft de overgang naar een platformeconomie versneld: de top tien wordt nu gedomineerd door marktplaatsen – Facebook, Instagram en Etsy vormen de top drie – en streamingdiensten, zoals Spotify, Disney+ en Prime Video van Amazon. “De evolutie naar een platformeconomie is een feit”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

 

Investeren in thuis

Al is ook het gedrag op andere vlakken veranderd: aangezien Belgen vorig jaar massaal meer thuis zaten, kochten ze nieuwe dingen voor in huis. De Belgische consument heeft online opvallend meer gespendeerd heeft aan gaming, speelgoed, babykleren, voeding, farma en elektronica. Ook investeerden mensen duidelijk in hun thuisomgeving door te shoppen bij huis-, tuin- en decoratie-webwinkels.


De Belgische webwinkels met het meeste succes waren vorig jaar bijgevolg Brico, Casa, Unigro, Dreambaby en Weba. Onlineverkopers van belevenissen kregen dan weer beduidend minder bezoekers over de virtuele winkelvloer, denk maar aan Teleticketservice en Bongo.