Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal | RetailDetail

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal
Shutterstock

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Minnelijke schikking

De nieuwe regeling werd goedgekeurd op de superministerraad van afgelopen zondag. Vanaf volgend jaar zijn winkeliers daardoor niet langer verplicht om de politie te bellen bij kleine winkeldiestallen. In plaats daarvan kan er onmiddellijk een minnelijke schikking worden getroffen.

 

Die minnelijke schikking kan er wel enkel komen als de winkeldief ook zijn fout toegeeft. “Het is een overeenkomst tussen twee partijen. De winkeldief moet zijn schuld erkennen en bereid zijn om een schadevergoeding te betalen”, zegt Luc Ardies van buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van supermarkten. Wordt die schadevergoeding betaald, dan is de zaak afgerond en wordt er niet langer een proces-verbaal opgesteld.

 

Vast bedrag

Tot nu toe waren winkeliers verplicht om de politie er bij te halen, als ze de winkeldieven een boete wilden opleggen voor de geleden schade. Werkgeversorganisaties vroegen echter al langer om dat systeem aan te passen. Er wordt wel nog werk gemaakt van een modelformulier dat moet worden ingevuld en doorgestuurd worden naar de politie, zodat die recidivisten nog steeds kan vervolgen. Zo wil de regering vermijden dat het zicht verliest op de criminaliteit.

 

Ook over het precieze bedrag dat geëist kan worden, moet nog onderhandeld worden. In Nederland is er een vast bedrag van 181 euro, waarvan 30 euro naar het incassobureau gaat en de rest naar de winkelier, een systeem dat ook Unizo wel ziet zitten. “Dat bedrag heeft het voordeel van de duidelijkheid”, zegt Ardies. “Winkeliers kunnen daar ook op afficheren, dat heeft een duidelijk ontradend effect.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.