Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken | RetailDetail

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Pop-upproject Bredabaan start met veertien nieuwe zaken

Het pop-upproject waarmee het Antwerpse stadsbestuur de leegstand op de Bredabaan wil aanpakken, heeft in een eerste fase geleid tot het aantrekken van veertien nieuwe projecten. Van 16 april tot en met 3 juli nemen ze acht locaties op de straat in.

Hoge leegstand

De winkelstraat in Merksem kampt al geruime tijd met een hoge leegstand. In 2013, bij de heraanleg van de baan, piekte ze zelfs even op meer dan 28%. Sindsdien is er een bescheiden daling merkbaar.

 

Om de leegstand verder terug te dringen, namen het district Merksem en de stad Antwerpen eind vorig jaar het initiatief om samen met de handelaarsverenigingen de straat nieuw leven in te blazen. Daarbij werd onder meer gedacht aan een pop-upproject voor zaken die er nog niet aanwezig waren. De formule moet geïnteresseerde winkeliers de kans geven om via een test in enkele weken uit te maken of hun concept kans van slagen heeft.

 

“De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar opnieuw uit. Het veranderende winkelgedrag zorgt daarbij voor grote uitdagingen. In Merksem reageren we op deze situatie door te netwerken en kennis te delen. We werken intensief samen met ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan op zoek naar vernieuwende winkelconcepten en hotspots. Zo maken we van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied”, klonk het in de oproep.

 

Veertien projecten

Na de oproep werden alvast veertien projecten geselecteerd. Het gaat om De Smosbaar (broodjes, croques, hamburgers en taarten), Orajo Activewear (sportkleding zoals jumpsuits en lichtgevende ledsneakers), In Fashion (stoffenhandel), Café De Ziel (huiskamerbar), Kelly De Meyer (illustratrice), Den 2170 (gezonde voeding), Eveline Van Ostaeyen (gerecycleerde meubelen), Het Vindingrijk (upcycling van afgeleefde zaken) en Droom (bundeling van aantal zaken van ondernemers met passie voor stoffen, cadeaus, kleding en handgemaakte tassen en juwelen).

 

Sommige concepten bundelen de krachten, zodat uiteindelijk acht winkelpanden een tijdelijke invulling krijgen. De stad Antwerpen en het district Merksem hopen niettemin dat een aantal van hen ook na 3 juli hun activiteit zal voortzetten.

 

Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Ook zijn er netwerkmomenten gepland. De pop-upwinkels openen op zaterdag 16 april met een groot feest in en om de nieuwe winkels op de Bredabaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.