Populariteit koopavond loopt terug

Populariteit koopavond loopt terug

De consument blijkt steeds minder interesse te hebben in de koopavonden in binnensteden. Volgens onderzoek zou het aantal bezoekers de voorbije drie jaar met gemiddeld dertig procent gedaald zijn.

Grote daling aantal bezoekers

Vooral in Utrecht is de daling groot; afgelopen jaren halveerde daar het aantal consumenten, terwijl ook Amersfoort een stevige terugval kende. Alleen in Amsterdam blijven de aantallen stabiel.

 

Oorzaak van deze terugloop is de zondagsopening, zegt directeur Huib Lubbers van City Traffic in de Telegraaf. "De afnames zijn echt enorm en die grote dalingen zie je eigenlijk in heel Nederland. In Leiden is zelfs discussie over het afschaffen van de koopavond. In ruil daarvoor zouden winkeliers op zaterdag langer open mogen zijn."

 

Drukke winkelstraten krijgen volgens het onderzoek de hardste klappen. "Daar waar altijd horden mensen waren, zoals de Rotterdamse koopgoot, lopen mensen het hardste weg", zegt Lubbers, die dit wijt aan de hoge parkeertarieven in de binnensteden. "Daar komt bij dat in wijken ook supermarkten deel uitmaken van winkelcentra."

Tags: