Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever | RetailDetail

Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever

Prijsstijgingen zorgen voor hogere omzet bij Unilever
Shutterstock

In het eerste kwartaal van 2017 is de omzet van Unilever met 6,1% gestegen, ondanks een volumedaling met 0,1%. Het waren dus vooral prijsstijgingen en wisselkoerseffecten die de omzet omhoog duwden.

Grotere groei dan de markt

In de eerste drie maanden van 2017 kwam de omzet van Unilever uit op 13,3 miljard euro. Daarbij steeg de autonome omzet met 2,9%, dankzij prijsstijgingen van 3%. Het verkochte volume daalde dus met 0,1%. Als de afdeling ‘spreads’, die sinds kort in de etalage staat, niet wordt meegeteld, dan kwam de autonome groei uit op 3,4%. In totaal verwacht Unilever voor het volledige jaar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5%.

 

“Het eerste kwartaal toonde opnieuw groei die groter was dan de markt”, zegt CEO Paul Polman. “Dit toont onze voortdurende investeringen in zowel innovaties als in het ondersteunen van de merken, en bevestigt de kracht van onze duurzame strategie op lange termijn”. Vooral in opkomende markten zette Unilever een mooie stap voorwaarts: daar was er een autonome omzetgroei van 6,1%, waarvan 0,8% dankzij een hoger volume.

 

De omzet bij ‘Home Care and Personal Care’ groeide met 3,4%, waarvan 2,7% dankzij hogere prijzen. Bij ‘Foods and Refreshment’ steeg de omzet met 2,2%, maar daalde het volume met 1,1%. Eén van de best presterende takken in het eerste kwartaal, was de verkoop van ijsjes, met merken als Magnum en Ben & Jerry’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.