Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie
Shutterstock

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

 

Omzetgroei van 11%

De sportretailer, gecontroleerd door de familie Mulliez (ook bekend van Auchan, Phildar en Pimkie) realiseerde in 2017 een omzet exclusief taksen van 11 miljard euro, een groei met 11%. Lang niet slecht voor wat François De Witte, algemeen directeur van Decathlon France, bij de collega’s van de Franse zakenkrant Les Echos omschrijft als een “overgangs- en transformatiejaar”.

 

Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 4%. De sprong voorwaarts dankt Decathlon dus aan zijn sterke expansie wereldwijd: de groep opende vorig jaar 185 nieuwe winkels, waarvan 9 in zijn thuisland. Dat brengt het totaal op 1.352 verkooppunten in 39 landen.

 

Frankrijk en online “moeten beter”

Met 3,4 miljard euro is Frankrijk nog altijd goed voor bijna een derde van de omzet. Toch heeft de keten, die in 1976 werd opgericht door Michel Leclercq, het in zijn thuisland niet onder de markt. De keten mag eind januari Amazon dan wel hebben onttroond als “favoriete winkelketen van de Fransen”, de vergelijkbare omzet groeide er met slechts één procentje. Inclusief nieuwe winkels was er een stijging met 4%: “Voor verbetering vatbaar”, aldus de topman.

 

En ook de webshop is er nog lang niet: het internet is nog altijd maar goed voor 4,5% van de totale verkoop. Weliswaar meer dan de 3% in 2016, maar toch... “Eén klant op vijf vindt nog altijd niet het product terug dat hij in de winkel heeft gezien”, zegt De Witte, die al meteen een actieplan ontvouwde: 100% van de producten beschikbaar maken via het internet (nu is dat nog maar 90%), ‘click and collect’ invoeren zodat mensen thuis kunnen bestellen en hun product in een vestiging naar keuze kunnen afhalen én de leveringstermijnen (thuis én in de winkels) verkorten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.