Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie | RetailDetail

Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie

Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie
Foto: Primera

Winkelketen Primera heeft vorig jaar de kaap van 500 winkels overschreden: de keten heeft vandaag 504 vestigingen. De omzet bleef stabiel, ondanks een dalende tabakverkoop.

 

Omzetten tabak en loterij dalen

In 2017 opende Primera negentien nieuwe winkels, waarmee de keten aan het einde van het jaar op 504 vestigingen uitkwam en zo, volgens Locatus, een notering verdiende in de top 10 van formules in Nederland op basis van verkooppunten.

 

Hoewel de omzet van tabak met 3% daalde en de omzet van loterijproducten 5% zakte, tekende de totale omzet een lichte stijging op naar 689 miljoen euro. Dat is volgens Primera opvallend, gezien het grote omzetaandeel van de assortimentsgroepen tabak en loterij. Toch wist het die daling te compenseren met meer cadeaukaarten, e-sigaretten en cadeaus. Ook wist Primera naar eigen zeggen meer omzet bij concurrenten weg te halen met onder andere de assortimenten tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen. De marge groeide zo met 3%.

 

Margemix verbeteren

“Klanten verwachten bij ons type winkels een breed assortiment en daar zetten wij als Primera flink op in. Wij vervullen een duidelijke buurtfunctie en hebben de koers ingezet om de margemix te verbeteren met deze assortimentsgroepen. Dit is ook noodzakelijk voor onze aangesloten ondernemers, om zo de daling van traditionele groepen op te kunnen vangen”, aldus algemeen directeur Gert van Doorn.

 

Vorig jaar lanceerde de keten de Primera Keuze cadeaukaart, een nieuw concept voor de zakelijke markt. Het stuwde de online omzet met liefst 59% omhoog. “Zakelijke klanten willen de ontvanger zelf laten kiezen, een cadeaukaart geven die onbeperkt geldig is, maar ook gemak. Wij spelen daar succesvol op in met de Primera Keuze cadeaukaart en bedienen hiermee online een nieuwe doelgroep die vervolgens weer in de winkel komt”, zei hoofd marketing Angelo Ridderhof.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.