Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie | RetailDetail

Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie

Primera blijft groeien en zet in op buurtfunctie
Foto: Primera

Winkelketen Primera heeft vorig jaar de kaap van 500 winkels overschreden: de keten heeft vandaag 504 vestigingen. De omzet bleef stabiel, ondanks een dalende tabakverkoop.

 

Omzetten tabak en loterij dalen

In 2017 opende Primera negentien nieuwe winkels, waarmee de keten aan het einde van het jaar op 504 vestigingen uitkwam en zo, volgens Locatus, een notering verdiende in de top 10 van formules in Nederland op basis van verkooppunten.

 

Hoewel de omzet van tabak met 3% daalde en de omzet van loterijproducten 5% zakte, tekende de totale omzet een lichte stijging op naar 689 miljoen euro. Dat is volgens Primera opvallend, gezien het grote omzetaandeel van de assortimentsgroepen tabak en loterij. Toch wist het die daling te compenseren met meer cadeaukaarten, e-sigaretten en cadeaus. Ook wist Primera naar eigen zeggen meer omzet bij concurrenten weg te halen met onder andere de assortimenten tijdschriften, wenskaarten en kantoorartikelen. De marge groeide zo met 3%.

 

Margemix verbeteren

“Klanten verwachten bij ons type winkels een breed assortiment en daar zetten wij als Primera flink op in. Wij vervullen een duidelijke buurtfunctie en hebben de koers ingezet om de margemix te verbeteren met deze assortimentsgroepen. Dit is ook noodzakelijk voor onze aangesloten ondernemers, om zo de daling van traditionele groepen op te kunnen vangen”, aldus algemeen directeur Gert van Doorn.

 

Vorig jaar lanceerde de keten de Primera Keuze cadeaukaart, een nieuw concept voor de zakelijke markt. Het stuwde de online omzet met liefst 59% omhoog. “Zakelijke klanten willen de ontvanger zelf laten kiezen, een cadeaukaart geven die onbeperkt geldig is, maar ook gemak. Wij spelen daar succesvol op in met de Primera Keuze cadeaukaart en bedienen hiermee online een nieuwe doelgroep die vervolgens weer in de winkel komt”, zei hoofd marketing Angelo Ridderhof.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.