ProCures wil af van boekenketen Polare | RetailDetail

ProCures wil af van boekenketen Polare

ProCures wil af van boekenketen Polare

ProCures lijkt het niet meer te zien zitten met zijn boekenwinkelketen Polare. Cor Molenaar, commissaris bij Polare, vertelde aan Het Financieele Dagblad dat Procures in gesprek is met potentiele overnemers.

Extra kapitaal

Molenaar wou in het gesprek nog niet lossen wie de geïnteresseerde partijen waren, maar directeur Jan van de Wouw bevestigde dat er twee potentiele overnemers zijn voor de noodlijdende boekenwinkelketen. "Het betreft partijen die bereid zijn om extra kapitaal in onze organisatie te steken. U kunt denken aan 2 tot 3 miljoen euro", zegt hij tegen RTL Nieuws.

 

De Financiële Telegraaf meent te weten dat mediaconcern Audax één van de geïnteresseerden is. Audax is de uitgever van onder andere Eos, Primo TvGids en nog een scala andere magazines. Daarnaast is het ook de eigenaar van meer dan honderd filialen van boekenwinkel AKO in Nederland.

 

Hoge schulden, lage winsten

ProCures zegt ondertussen dat de schulden van Polare hoger zijn dan de waarde van het bedrijf. Er zouden ook liquiditeitsproblemen zijn en er is sprake van een slechte solvabiliteit. Naar verwachting zal de omzet in het huidige boekjaar met elf procent dalen, wat zou leiden tot een verlies van maar liefst vijf miljoen euro.


De twintig Nederlandse winkels van Polare werden eerder deze week gesloten. Eerder waren er ook al problemen met leveringen van Centraal Boekhuis, die werden stopgezet omdat de schulden van Polare bij het bedrijf te hoog waren geworden.

 

"Businessmodel Polare werkt niet meer"

Retailexpert Frank Quix van Q&A Retail Research & Consultancy lijkt evenwel weinig vertrouwen te hebben in een toekomst voor Polare, omdat het businessmodel rond de winkels niet meer werkt. "Ze hebben twee verliesgevende bedrijven samengevoegd en daar hebben ze een iets groter verliesgevend bedrijf van gemaakt", zei Quix tegen Business News Radio.

 

Polare werd afgelopen jaar in de markt gezet als samenvoeging van de winkelketens Selexyz en De Slegte, die allebei in handen waren van investeerder ProCures. De nieuwe keten lijkt echter hard getroffen door de sneldalende markt voor boeken in Nederland, die de afgelopen drie jaar met 20 procent is gedaald. Quix: "Mensen houden wel van die boekenwinkels, maar als je vraagt waar ze een boek hebben gekocht, moeten ze vaak bekennen dat ze dat toch online hebben gedaan."

 

Hij vraagt zich ook af of de keuzes die gemaakt zijn door het management de juiste zijn geweest. "Er zijn best wel wat collega's van mij die zeggen dat je ervoor moet zorgen dat er beleving is. Daar kan ik in meegaan. Maar beleving start volgens mij wel bij kwalitatief goede mensen in een winkel. Nou, die hebben ze er de afgelopen jaren uitgesneden. Dat heeft er ook mee te maken dat ze het al heel moeilijk hadden", aldus nog Quix.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.