Protesten Bangladesh stoppen na belofte van hogere lonen | RetailDetail

Protesten Bangladesh stoppen na belofte van hogere lonen

Protesten Bangladesh stoppen na belofte van hogere lonen

Na een week van soms gewelddadige protesten in Bangladesh, zijn de fabrieken terug open en is de rust voor een groot stuk teruggekeerd. Dat gebeurde nadat de eigenaars van de fabrieken beloofden om de lonen van de textielmedewerkers fors te verhogen.

Eind november hogere lonen

De loonsverhoging zou er al in november moeten komen, al is er nog geen zekerheid over de grootte van die stijging - de vakbonden eisten alleszins meer dan een verdubbeling. Momenteel zit het minimumloon van een textielmedewerker in Bangladesh 28 euro per maand, het laagste in de wereld. De vakbonden willen dat daar nu minstens 75 euro van wordt gemaakt.

 

Het is aan een panel van de regering om een bedrag vast te leggen. De eigenaars hebben nu al beloofd om dat bedrag sowieso te aanvaarden: "We hebben de vakbonden gezegd dat we het loon zullen optrekken, zodra het regeringspanel de nieuwe minimumlonen aankondigt."

 

"We zullen het zelfs aanvaarden als die stijging meer dan 20 procent is. Maar we hopen natuurlijk dat de verhoogde lonen een win-winsituatie zullen zijn voor industrie en werknemers", zegt Atiqul Islam, hoofd van de Bengaalse vereniging voor textielproducenten aan AFP.

 

Angst voor concurrentiepositie

Die vereniging is bang dat een stijging van meer dan twintig procent er voor zal zorgen dat de industrie niet meer competitief kan zijn met andere landen uit de regio, zoals China en Vietnam. In China stegen de lonen de laatste jaren echter ook drastisch, wat niet tot problemen heeft geleid. Dus wordt verwacht dat Bangladesh, als nummer twee in de industrie wereldwijd, ook moet kunnen omgaan met de veranderende voorwaarden voor werknemers.

 

De protesten, die er voor zorgden dat de fabrieken ongeveer week dicht bleven, zouden de Bengaalse textielindustrie ongeveer 30 miljoen euro gekost hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Back to top