Provincie Antwerpen investeert in detailhandel | RetailDetail

Provincie Antwerpen investeert in detailhandel

Provincie Antwerpen investeert in detailhandel

De Antwerpse provincieraad heeft beslist om opnieuw 180.000 euro te investeren in de detailhandel in de Antwerpse steden en gemeenten. Het wil daarmee een langetermijnstrategie rond de retail helpen uitwerken.

Extra coaching

“Nu lokale besturen met het nieuwe winkeldecreet meer zelf mogen beslissen, is de nood aan ondersteuning groter, want ze hebben vaak te weinig middelen en expertise”, stelt gedeputeerde Ludwig Caluwé (bevoegd voor Economie) volgens Made in Antwerpen. “De voorbije jaren hielpen we al 23 gemeenten, maar nu willen we een versnelling hoger schakelen door extra coaching in de gemeente, strategisch commerciële plannen en impactanalyses.”

 

Om die ondersteuning tot een goed einde te brengen wordt het provinciale team detailhandel uitgebreid en wordt er met het "coach-operatie detailhandel"-project samengewerkt met de betrokken partijen, zoals lokale handelsverenigingen en Unizo. De bedoeling is om tegen het einde van 2017 een detailhandelsbeleid te hebben in de helft van de betrokken steden en gemeenten.

 

“Onze specialisten komen grotendeels uit de private sector en hebben ruime ervaring in retail, statistiek, marketing en economisch beleid. Ze werken bovendien nauw samen met ruimtelijke ordening. Dat maakt dat we een totaalpakket kunnen aanbieden, ook aan kleine gemeenten met beperkte budgetten en mankracht”, aldus Caluwé.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.