Recessie bedreigt herstel detailhandel | RetailDetail

Recessie bedreigt herstel detailhandel

Recessie bedreigt herstel detailhandel
De Nederlandse detailhandel kan zich opmaken voor nog minimaal een half jaar problemen. Het Centraal Planbureau kwam dinsdag met de mededeling dat Nederland officieel in een recessie zit en dat herstel op zijn vroegst komende zomer gaat beginnen.

Dat is slecht nieuws voor de al zo geplaagde detailhandel in Nederland. In het derde kwartaal van dit jaar kromp de economie met 0,3 procent. Het CPB verwacht dat ook het laatste kwartaal van de huidige jaargang en de eerste twee kwartalen van 2012 in de min uitkomen. Over heel 2012 zal de economie naar verwachting met 0,5 procent krimpen. Volgens het adviesorgaan van de regering gaan de meeste Nederlanders dit merken in hun portemonnee. Zo gaan de lasten omhoog en stijgt de werkloosheid.

 

Dit effect zal nog worden versterkt door de noodzakelijke extra bezuinigingen van de overheid om het begrotingstekort onder controle te houden. Vooral de non-food-detailhandel zit intussen al enkele jaren in het slop. Door de recessie zal echte herstel nog minimaal een half jaar op zich laten wachten. Mogelijk volgt daarna een inhaaleffect, onder meer door uitgestelde verbouwingen en vervangingsuitgaven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.