Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland | RetailDetail

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland
Shutterstock

Het Britse Reckitt Benckiser, moederbedrijf van onder andere Durex, Calgon en Nurofen, heeft via Nederland honderden miljoenen aan belastingen ontweken. Dat stelt Oxfam Novib, dat de jaarrekeningen van het bedrijf bestudeerde.

Meer dan 200 miljoen bespaard

De voorbije drie jaar zou Reckitt Benckiser alles samen ongeveer 200 miljoen pond (225 miljoen euro) bespaard hebben door geld weg te sluizen naar bepaalde landen. Dat geld kwam voor een deel terecht in Nederland, maar ook in Singapore en Dubai. Zo kon het er voor zorgen dat de winst grotendeels onbelast bleef.

 

De Nederlandse vestiging maakte in 2015 een winst van 724 miljoen pond (820 miljoen euro) en daar moest dankzij een afspraak met de Nederlandse staat slechts 7% belasting op moesten betaald, in plaats van de gebruikelijke 25%. Ook in andere landen werkte het via gelijkaardige systemen.

 

Reckitt Benckiser wijst er op dat het niets illegaals heeft gedaan, maar de laatste tijd komt er steeds meer tegenkantingen tegen dit soort deals, waarbij bedrijven hun winsten naar dochtermaatschappijen versluizen naar belastingparadijzen. Ook Starbucks werd vorig jaar op de vingers getikt vanwege een regeling met de Nederlandse staat, waarbij het een stuk minder belasting moest betalen. Bedrijven als Google, Inditex en Apple worden om diezelfde redenen ook vaker onderzocht door de Europese Commissie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.