Recordcijfers voor Henkel | RetailDetail

Recordcijfers voor Henkel

Recordcijfers voor Henkel
Shutterstock

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

 

“Succesvol jaar”

De omzet van Henkel steeg het voorbije jaar met 7% naar 20,029 miljard euro, waarbij de organische omzetgroei uitkwam op 3,1%. De opkomende markten waren daarbij zeer belangrijk, met een organische omzetgroei van 5,3%. Op de andere markten was er een organische omzetgroei van 1,5%. De EBIT steeg daarbij met 9,1% van 3,17 naar 3,46 miljard euro en de nettowinst steeg eveneens met 9,1%, naar 2,53 miljard euro.

 

“2017 was een succesvol jaar voor Henkel. Ondanks uitdagende en volatiele marktomstandigheden, bereikten we een nieuwe recordomzet -en winst en behaalden we onze financiële doelstellingen voor het boekjaar. Voor de eerste keer oversteeg onze jaaromzet de kaap van de 20 miljard euro. Ook onze marge en winst per preferent aandeel bereikten nieuwe hoogten, in lijn met ons engagement om duurzame winstgevende groei te verwezenlijken”, zei CEO Hans Van Bylen.

 

Voor het boekjaar 2018 verwacht Henkel een organische omzetgroei tussen 2 en 4% en een verdere stijging van de winst. “In ons verdere traject blijven we ons toeleggen op duurzame winstgevende groei met aantrekkelijk rendement. We zijn vastberaden om onze financiële ambitie 2020 te realiseren”, aldus Van Bylen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.