Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op | RetailDetail

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op

Regering stelt gedragscode deur-aan-deurverkopers op
Shutterstock

Minister van Economie Kris Peeters heeft een gedragscode opgesteld voor deur-aan-deurverkopers, die een einde moet maken aan opdringerige verkopers. Het is de bedoeling dat alle bedrijven in de sector de gedragscode ondertekenen.

Imago verbeteren

“19 van de 50 aangeschreven bedrijven hebben die al ondertekend”, stelt minister Peeters. “Ik hoop dat ze een voorbeeld zijn voor de anderen. Het zou in ieder geval goed zijn voor het imago van de hele sector dat zo veel mogelijk bedrijven ze ondertekenen.”

 

De gedragscode werd samen met sectorvereniging Belgian Direct Sales Organisation (BDSO) opgesteld en geldt voor elke vorm van directe verkoop, dus ook op straat of in een winkelcentrum. Toch is ze vooral opgesteld met de bedoeling opdringerige huis-aan-huisverkopers te bannen. Zo mogen er na 20u geen bezoeken meer gedaan worden en moet het verkooppraatje gestopt worden als de klant laat merken dat het storend of ongepast is.

 

Als de gedragscode niet wordt nageleefd, dan kan dat strafrechtelijk vervolgd worden en bedrijven moeten voortaan steekproeven doen bij de klanten om na te gaan of de gedragscode wordt gevolgd. Daarnaast komt er ook een jaarlijkse evaluatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.