Renovatietruc dupeert winkeliers

Renovatietruc dupeert winkeliers

Verhuurders van winkelpanden maken op grote schaal misbruik van de renovatiebepaling in de wet. Deze wordt gebruikt om winkeliers het mes op de keel te zetten om een huurverhoging te accepteren.

Schijnrenovaties zorgen voor wantoestanden

Volgens brancheorganisatie Detailhandel Nederland is de afgelopen twee jaar bij meer dan tweeduizend winkeliers de huur opgezegd onder het mom van renovatie. Soms wordt een pand daadwerkelijk opgeknapt door de verkoper, maar veelal is er sprake van enkele schijnwerkzaamheden en wordt de winkelier daarna gedwongen een hogere huur te accepteren of het vestigingspunt te verliezen.

 

Volgens Jelger Zee, secretaris van Detailhandel Nederland, moet de politiek snel met een oplossing komen. De organisatie ijvert al drie jaar voor aanpassing van de wet, maar zonder concreet resultaat. Onderzoek onder de leden naar de omvang van de misbruik moet de druk op de politiek verder verhogen. "In 2010 hebben de SP, PvdA, GroenLinks en CDA hierover reeds een gezamenlijk wetsvoorstel ingediend, maar door de vele bezuinigingen en de eurocrisis is dit voorstel nog niet behandeld, terwijl het aantal klachten dat wij krijgen alleen maar toeneemt", aldus Zee in de regionale media.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top