Reorganisatie moet V&D weer winst bezorgen | RetailDetail

Reorganisatie moet V&D weer winst bezorgen

Reorganisatie moet V&D weer winst bezorgen
Warenhuisketen V&D heeft afgelopen jaar een verlies van 19 miljoen euro geleden. Dit vormt de aanleiding voor het schrappen van bijna 170 banen in de logstiek en het Service Center van V&D in Amsterdam.

Logistiek, inkoop en servicecenter inefficiënt

Het warenhuisconcern, eigendom van Sun European Partners, sluit in juli 2014 het distributiecentrum in het Groningse Aduard. Daarbij verliezen alle 109 werknemers hun baan. De logistieke activiteiten die nu nog in Aduard worden uitgevoerd, worden verplaatst naar het recent geopende en veel modernere distributiecentrum in Nieuwegein. Daarnaast schrapt V&D ook nog zestig van de 475 arbeidsplaatsen op het Service Center van de organisatie in Amsterdam.

Volgens bestuursvoorzitter Jacob de Jonge zijn de rode cijfers vooral te wijten aan een inefficiënt ingericht inkoopproces, te hoge logistieke kosten en de overhead van het Service Center. Hij betreurt het dat gedwongen ontslagen niet te vermijden zijn. Op dit moment wordt er met de vakbonden gesproken over een sociaal plan, waarbij werknemers eventueel worden begeleid naar een nieuwe baan.

 

Pijnlijk, maar verwacht

Voor Martijn den Heijer van CNV Dienstenbond komt de reorganisatie niet als een verrassing, V&D heeft het al enkele jaren moeilijk. De sluiting van het in het noorden van Nederland gevestigde distributiecentrum had hij ook wel verwacht.

 

"De locatie was in het totaal van de distributie geen echt handige. Dat neemt niet weg dat de sluiting wel uiterst pijnlijk is voor de betrokkenen. Het is een regio met een hoge werkloosheid", zegt Den Heijer tegen persdienst ANP.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.