Reorganisatie moet V&D weer winst bezorgen

Reorganisatie moet V&D weer winst bezorgen
Warenhuisketen V&D heeft afgelopen jaar een verlies van 19 miljoen euro geleden. Dit vormt de aanleiding voor het schrappen van bijna 170 banen in de logstiek en het Service Center van V&D in Amsterdam.

Logistiek, inkoop en servicecenter inefficiënt

Het warenhuisconcern, eigendom van Sun European Partners, sluit in juli 2014 het distributiecentrum in het Groningse Aduard. Daarbij verliezen alle 109 werknemers hun baan. De logistieke activiteiten die nu nog in Aduard worden uitgevoerd, worden verplaatst naar het recent geopende en veel modernere distributiecentrum in Nieuwegein. Daarnaast schrapt V&D ook nog zestig van de 475 arbeidsplaatsen op het Service Center van de organisatie in Amsterdam.

Volgens bestuursvoorzitter Jacob de Jonge zijn de rode cijfers vooral te wijten aan een inefficiënt ingericht inkoopproces, te hoge logistieke kosten en de overhead van het Service Center. Hij betreurt het dat gedwongen ontslagen niet te vermijden zijn. Op dit moment wordt er met de vakbonden gesproken over een sociaal plan, waarbij werknemers eventueel worden begeleid naar een nieuwe baan.

 

Pijnlijk, maar verwacht

Voor Martijn den Heijer van CNV Dienstenbond komt de reorganisatie niet als een verrassing, V&D heeft het al enkele jaren moeilijk. De sluiting van het in het noorden van Nederland gevestigde distributiecentrum had hij ook wel verwacht.

 

"De locatie was in het totaal van de distributie geen echt handige. Dat neemt niet weg dat de sluiting wel uiterst pijnlijk is voor de betrokkenen. Het is een regio met een hoge werkloosheid", zegt Den Heijer tegen persdienst ANP.

Tags: