Retail blijft achter Zwarte Piet staan | RetailDetail

Retail blijft achter Zwarte Piet staan

Retail blijft achter Zwarte Piet staan

De Sint is nog meer dan een maand onderweg van Spanje naar de Lage Landen, maar de heisa omtrent zijn trouwe helper, Zwarte Piet, is in al zijn hevigheid losgebarsten. Retailers vinden dat niets aan de hand is, want Zwarte Piet maakt in winkels weer volop zijn opwachting - tot grote ergernis van de VN.

Tijd voor een ander kleurtje?

Het is bijna een weerkerend fenomeen aan het worden: vanaf oktober duikt Sinterklaas samen met Zwarte Piet op en meteen barst de discussie rond de al dan niet racistische karikatuur weer helemaal los. Op televisie en op internet laaien de discussies over of de verschijning moet afgeschaft worden, soms erg hoog op.

 

Zo zei minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk gisteren in Pauw & Witteman dat Zwarte Piet misschien dan maar een andere kleur moet krijgen. Hij stelde groen, rood of blauw voor. Daarmee reageerde hij op de uitspraak van Verene Shepherd, het hoofd van een VN-werkgroep die moet onderzoeken of Zwarte Piet racistisch is. Nog voor dat helemaal is afgerond, vindt zij alvast dat de figuur wordt verboden.

 

Voorlopig is het echter nog niet zover gekomen en het is maar de vraag of dat ooit zal gebeuren. Veel mensen vinden een verbod op Zwarte Pieten overdreven: op Facebook is de snelst groeiende Nederlandse pagina ooit ontstaan "om het traditionele karakter van Sinterklaas te behouden". Ook bij retailers is er momenteel geen verandering op til, want zij zien geen probleem in het gebruiken van Zwarte Piet tijdens de Sinterklaasperiode.

 

Retailers trekken zich niets aan van VN

Bij De Bijenkorf zijn ze momenteel niet van plan om iets te veranderen: "De Sinterklaasviering is bij De Bijenkorf een feestelijke traditie en al generaties lang een hoogtepunt voor veel van onze klanten. Aan deze traditie zijn Zwarte Pieten verbonden. Op dit moment hebben wij niet de intentie om hier verandering in aan te brengen".

 

"We zien geen aanleiding om hierin iets te veranderen. Het hoort bij de winkel, het is traditie", liet een woordvoerder van Albert Heijn weten aan Marketing Online. Ook heel wat andere bedrijven, zoals Hema, volgen hun collega's en veranderen niets aan hun beleid. Zwarte Piet blijft dus even prominent aanwezig als in andere jaren.

 

Ook bij Detailhandel Nederland zeggen ze niet bezig te zijn met de zaak: "Er verandert niets. Sinterklaas blijft voor winkeliers een positieve periode om iets leuks te doen, ze zullen zich niet mengen in deze discussie. We hebben hier nog niet over nagedacht. Mocht er van hogerhand anders worden besloten, dan zullen we dat bekijken", zegt woordvoerder Suzanne van de Graaf aan Marketing Online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.