Retail na corona? “Het einde van globale waardeketens,” zegt Rik Vera (nexxworks)

Rik Vera, nexxworks
Foto nexxworks

(update) Hoe ga je als retailer om met de gigantische uitdagingen die het coronavirus met zich meebrengt? Tijdens de RetailDetail Days gaan we op zoek naar antwoorden. Voor Rik Vera is dit alvast duidelijk: we evolueren naar een wereld van ecosystemen.

 

Over ankerpunten en handvatten

“Laat ik meteen met ‘het ding’ beginnen: Covid-19. Het was de versnelling van wat eigenlijk al lang gaande was en we misschien wel voelden, maar niet wilden zien. Namelijk dat de toenemende digitalisering van de samenleving ertoe geleid heeft dat de samenleving en de klant veranderd zijn en dat retailers dus moesten zoeken naar nieuwe vormen van interactie met hen. Het Oude Normaal is niet meer en het Nieuwe is er nog niet. We gaan een (lange) periode van zoekend ondernemerschap tegemoet waarbij er nood is aan een ankerpunt en een aantal handvatten…”
 

Dat zegt Rik Vera, die partner is bij nexxworks en lecturer aan de London Business School. “Meer dan in welke industrie ook, is het voor retailers overduidelijk dat het centrum van het universum de klant is en dat retailers deze formule moeten kraken: c2MxEi. Of hoe kan je tegelijkertijd veel klanten bedienen en toch elk van hen het gevoel geven dat zij of hij het centrum van jouw wereld is, zeker nu de klant meer dan ooit verward en zoekende is? Bovendien is die klant versneld veranderd in een OMO Sapiens. Online Merges Offline. Digitaal is niet langer ‘die andere wereld’ en we beseffen meer dan ooit het belang van human to human.”
 

Om die formule te kraken, moeten retailers de TREE sleutel hanteren:

1.            Technologie omarmen

2.            Rode Oceaan Strategie toepassen

3.            Engageer je klant

4.            Ecosystemen opzetten

 

Lokale ecosystemen

“Covid-19 betekent het einde van globale waardeketens. In de plaats komen kleine lokale ecosystemen. Decennialang hebben we businessmodellen gebouwd en gebruikt die lineair zijn. Oorzaak-gevolg. Eerst A, dan B. Value chains. Producent-groothandel-detailhandel-consument. Klantreizen. Inside-out denken. Of outside-in. In een landschap dat meer en meer digitaal wordt en waar eentjes en nulletjes aan zet zijn, zal alles wat lineair is plaats maken voor slimme ecosystemen. Wie nu instapt, zal overleven. Wie lang blijft vastzitten in het oude denken, zal niet overleven. We moeten dus de lineaire businessmodellen vervangen door nieuwe en dat is uitdagend.”
 

In deze workshop legt Rik Vera haarfijn uit wat ecosystemen precies zijn, waaruit ze bestaan, wat het model ervan is, hoe die per definitie extreem klantcentraal moeten zijn en hoe die te bouwen, herkennen en/of eraan deel te nemen. “Ik ben blij mijn kennis en kunde te kunnen delen met onze eigen ondernemers in mijn “Business and life in the day after Covid-19 and what to do today”-workshop op vrijdag 18 september. See you there?”
 

Tijdens de RetailDetail Days op 17 en 18 september komen wel meer retailers en experts getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’: ook Torfs, Xandres, Dille & Kamille, Tonickx, Radial en LDV United betreden het podium. Het wordt een ‘hybride’ event: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!