Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Detailhandel Nederland komt in actie tegen de hoge tarieven van creditcardmaatschappijen rond betalingen. De branchevereniging luidt namens haar tienduizend leden de noodklok bij de Tweede Kamer en eist maatregelen van de overheid.

Winkel én klant de dupe

Detailhandel Nederland stelt dat het verschil in kosten tussen een pinbetaling en eentje met de creditcard door een klant 'absurd' zijn. Daarvan zijn zowel de winkelier als de klant de dupe: volgens de organisatie zijn creditcardbetalingen tot veertig keer duurder dan die met de pinpas, omdat er geen afspraken zijn over wat maatschappijen ervoor mogen vragen.

 

De gewoonte om een percentage van de betaling te vragen is een belangrijke reden voor het prijsverschil. "Voor een creditcardbetaling rekenen creditcardmaatschappijen drie procent van het aankoopbedrag. Bij een aankoopbedrag van tachtig euro is dat 2,40 euro, terwijl het tarief van een pinbetaling zes cent is", zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland in De Telegraaf.

 

"Over waarom die kosten zoveel hoger moeten zijn, is ons nooit duidelijkheid gegeven. Wat ons betreft moet dit aan banden worden gelegd. Dit moet op de politieke agenda komen. Daar moet men er toch ook van overtuigd zijn dat de kosten voor betalingsverkeer zo laag mogelijk moeten zijn?", denkt Ponjee.

 

Daarbij zou vooral moeten worden gekeken naar de daadwerkelijke kosten van het betalingsverkeer. Ook in het buitenland zijn lang niet alle winkeliers blij met de tarieven die worden gevraagd door creditcardmaatschappijen. In Portugal werd vorig jaar een actiedag gehouden, waarbij alle retailers betalingen met de creditcard weigerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top