Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards | RetailDetail

Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Detailhandel Nederland komt in actie tegen de hoge tarieven van creditcardmaatschappijen rond betalingen. De branchevereniging luidt namens haar tienduizend leden de noodklok bij de Tweede Kamer en eist maatregelen van de overheid.

Winkel én klant de dupe

Detailhandel Nederland stelt dat het verschil in kosten tussen een pinbetaling en eentje met de creditcard door een klant 'absurd' zijn. Daarvan zijn zowel de winkelier als de klant de dupe: volgens de organisatie zijn creditcardbetalingen tot veertig keer duurder dan die met de pinpas, omdat er geen afspraken zijn over wat maatschappijen ervoor mogen vragen.

 

De gewoonte om een percentage van de betaling te vragen is een belangrijke reden voor het prijsverschil. "Voor een creditcardbetaling rekenen creditcardmaatschappijen drie procent van het aankoopbedrag. Bij een aankoopbedrag van tachtig euro is dat 2,40 euro, terwijl het tarief van een pinbetaling zes cent is", zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland in De Telegraaf.

 

"Over waarom die kosten zoveel hoger moeten zijn, is ons nooit duidelijkheid gegeven. Wat ons betreft moet dit aan banden worden gelegd. Dit moet op de politieke agenda komen. Daar moet men er toch ook van overtuigd zijn dat de kosten voor betalingsverkeer zo laag mogelijk moeten zijn?", denkt Ponjee.

 

Daarbij zou vooral moeten worden gekeken naar de daadwerkelijke kosten van het betalingsverkeer. Ook in het buitenland zijn lang niet alle winkeliers blij met de tarieven die worden gevraagd door creditcardmaatschappijen. In Portugal werd vorig jaar een actiedag gehouden, waarbij alle retailers betalingen met de creditcard weigerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.