Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Detailhandel Nederland komt in actie tegen de hoge tarieven van creditcardmaatschappijen rond betalingen. De branchevereniging luidt namens haar tienduizend leden de noodklok bij de Tweede Kamer en eist maatregelen van de overheid.

Winkel én klant de dupe

Detailhandel Nederland stelt dat het verschil in kosten tussen een pinbetaling en eentje met de creditcard door een klant 'absurd' zijn. Daarvan zijn zowel de winkelier als de klant de dupe: volgens de organisatie zijn creditcardbetalingen tot veertig keer duurder dan die met de pinpas, omdat er geen afspraken zijn over wat maatschappijen ervoor mogen vragen.

 

De gewoonte om een percentage van de betaling te vragen is een belangrijke reden voor het prijsverschil. "Voor een creditcardbetaling rekenen creditcardmaatschappijen drie procent van het aankoopbedrag. Bij een aankoopbedrag van tachtig euro is dat 2,40 euro, terwijl het tarief van een pinbetaling zes cent is", zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland in De Telegraaf.

 

"Over waarom die kosten zoveel hoger moeten zijn, is ons nooit duidelijkheid gegeven. Wat ons betreft moet dit aan banden worden gelegd. Dit moet op de politieke agenda komen. Daar moet men er toch ook van overtuigd zijn dat de kosten voor betalingsverkeer zo laag mogelijk moeten zijn?", denkt Ponjee.

 

Daarbij zou vooral moeten worden gekeken naar de daadwerkelijke kosten van het betalingsverkeer. Ook in het buitenland zijn lang niet alle winkeliers blij met de tarieven die worden gevraagd door creditcardmaatschappijen. In Portugal werd vorig jaar een actiedag gehouden, waarbij alle retailers betalingen met de creditcard weigerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Back to top