Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Retailers in actie tegen hoge kosten creditcards

Detailhandel Nederland komt in actie tegen de hoge tarieven van creditcardmaatschappijen rond betalingen. De branchevereniging luidt namens haar tienduizend leden de noodklok bij de Tweede Kamer en eist maatregelen van de overheid.

Winkel én klant de dupe

Detailhandel Nederland stelt dat het verschil in kosten tussen een pinbetaling en eentje met de creditcard door een klant 'absurd' zijn. Daarvan zijn zowel de winkelier als de klant de dupe: volgens de organisatie zijn creditcardbetalingen tot veertig keer duurder dan die met de pinpas, omdat er geen afspraken zijn over wat maatschappijen ervoor mogen vragen.

 

De gewoonte om een percentage van de betaling te vragen is een belangrijke reden voor het prijsverschil. "Voor een creditcardbetaling rekenen creditcardmaatschappijen drie procent van het aankoopbedrag. Bij een aankoopbedrag van tachtig euro is dat 2,40 euro, terwijl het tarief van een pinbetaling zes cent is", zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland in De Telegraaf.

 

"Over waarom die kosten zoveel hoger moeten zijn, is ons nooit duidelijkheid gegeven. Wat ons betreft moet dit aan banden worden gelegd. Dit moet op de politieke agenda komen. Daar moet men er toch ook van overtuigd zijn dat de kosten voor betalingsverkeer zo laag mogelijk moeten zijn?", denkt Ponjee.

 

Daarbij zou vooral moeten worden gekeken naar de daadwerkelijke kosten van het betalingsverkeer. Ook in het buitenland zijn lang niet alle winkeliers blij met de tarieven die worden gevraagd door creditcardmaatschappijen. In Portugal werd vorig jaar een actiedag gehouden, waarbij alle retailers betalingen met de creditcard weigerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologisch en betrouwbaar zou zijn.

 

Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

Groothandel wacht zelfde uitdagingen als retail

26/09/2017

De groothandelssector groeit sneller dan de Nederlandse economie, maar het mag zich door die groei niet laten verblinden: net als de retailsector staat de groothandel flinke uitdagingen te wachten.

Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top