Retailers domineren lijst Onmisbare Merken

Retailers domineren lijst Onmisbare Merken
Retailers domineren de lijst van Onmisbare Merken in Nederland. Vier van de merken in de top vijf zijn winkelketens, terwijl het vijfde bedrijf een webwarenhuis betreft. Hema blijft de nummer één op de lijst.Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Onmisbare Merken dat het bureau EURIB publiceert op basis van onderzoek onder duizend consumenten. Hema is net als vorig jaar de nummer één met een score van 74 procent. Het is het vijfde jaar op rij dat het warenhuis de ranglijst aanvoert. Albert Heijn stijgt dit jaar van de vierde naar de tweede plaats (68%), terwijl ook Kruidvat (derde, 66%) en Blokker (vijfde, 65%). AH-zusje Bol.com staat op de vierde plaats met een score van 65 procent. Het eerste niet-retailmerk op de lijst is Google op de zevende plaats.

In de top twintig zijn verder nog V&D, Lidl, Aldi en Xenos te vinden namens de retailsector. Ook de foodmerken Douwe Egberts, Pickwick en Coca-Cola weten een plekje te veroveren in de top van de ranglijst. Opvallend is de stijging van Xenos (van 51 naar 20) en Dr. Oetker (95 naar 29). Opvallend is dat concurrent Wehkamp van Bol.com slechts 28 procent scoort in het onderzoek. Daarmee is het in de categorie Postorder de nummer drie, na ook nog Marktplaats. AH-concurrent Jumbo staat in de verkiezing slechts op de 71e plek.

De scores liggen anno 2012 1 procent lager dan in 2011 en nog steeds onder het niveau van het eerste onderzoek in 2008. De onderzoekers denken dat dit door de economische crisis komt. Daardoor letten consumenten wat meer op prijs en minder op merk. De periode van de grootste dalingen lijkt echter voorbij te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dynamo Retail Group neemt Fietscity over

25/09/2017

Dynamo Retail Group neemt vanaf 1 oktober Fietscity over. Die keten heeft zijn hoofdzetel in Enschede en heeft momenteel elf vestigingen in Nederland. Dynamo Retail Group heeft al meer dan 800 winkels in Nederland.

Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Back to top