Retailers domineren lijst Onmisbare Merken

Retailers domineren lijst Onmisbare Merken
Retailers domineren de lijst van Onmisbare Merken in Nederland. Vier van de merken in de top vijf zijn winkelketens, terwijl het vijfde bedrijf een webwarenhuis betreft. Hema blijft de nummer één op de lijst.Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Onmisbare Merken dat het bureau EURIB publiceert op basis van onderzoek onder duizend consumenten. Hema is net als vorig jaar de nummer één met een score van 74 procent. Het is het vijfde jaar op rij dat het warenhuis de ranglijst aanvoert. Albert Heijn stijgt dit jaar van de vierde naar de tweede plaats (68%), terwijl ook Kruidvat (derde, 66%) en Blokker (vijfde, 65%). AH-zusje Bol.com staat op de vierde plaats met een score van 65 procent. Het eerste niet-retailmerk op de lijst is Google op de zevende plaats.

In de top twintig zijn verder nog V&D, Lidl, Aldi en Xenos te vinden namens de retailsector. Ook de foodmerken Douwe Egberts, Pickwick en Coca-Cola weten een plekje te veroveren in de top van de ranglijst. Opvallend is de stijging van Xenos (van 51 naar 20) en Dr. Oetker (95 naar 29). Opvallend is dat concurrent Wehkamp van Bol.com slechts 28 procent scoort in het onderzoek. Daarmee is het in de categorie Postorder de nummer drie, na ook nog Marktplaats. AH-concurrent Jumbo staat in de verkiezing slechts op de 71e plek.

De scores liggen anno 2012 1 procent lager dan in 2011 en nog steeds onder het niveau van het eerste onderzoek in 2008. De onderzoekers denken dat dit door de economische crisis komt. Daardoor letten consumenten wat meer op prijs en minder op merk. De periode van de grootste dalingen lijkt echter voorbij te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top