Retailers domineren lijst Onmisbare Merken | RetailDetail

Retailers domineren lijst Onmisbare Merken

Retailers domineren lijst Onmisbare Merken
Retailers domineren de lijst van Onmisbare Merken in Nederland. Vier van de merken in de top vijf zijn winkelketens, terwijl het vijfde bedrijf een webwarenhuis betreft. Hema blijft de nummer één op de lijst.Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Onmisbare Merken dat het bureau EURIB publiceert op basis van onderzoek onder duizend consumenten. Hema is net als vorig jaar de nummer één met een score van 74 procent. Het is het vijfde jaar op rij dat het warenhuis de ranglijst aanvoert. Albert Heijn stijgt dit jaar van de vierde naar de tweede plaats (68%), terwijl ook Kruidvat (derde, 66%) en Blokker (vijfde, 65%). AH-zusje Bol.com staat op de vierde plaats met een score van 65 procent. Het eerste niet-retailmerk op de lijst is Google op de zevende plaats.

In de top twintig zijn verder nog V&D, Lidl, Aldi en Xenos te vinden namens de retailsector. Ook de foodmerken Douwe Egberts, Pickwick en Coca-Cola weten een plekje te veroveren in de top van de ranglijst. Opvallend is de stijging van Xenos (van 51 naar 20) en Dr. Oetker (95 naar 29). Opvallend is dat concurrent Wehkamp van Bol.com slechts 28 procent scoort in het onderzoek. Daarmee is het in de categorie Postorder de nummer drie, na ook nog Marktplaats. AH-concurrent Jumbo staat in de verkiezing slechts op de 71e plek.

De scores liggen anno 2012 1 procent lager dan in 2011 en nog steeds onder het niveau van het eerste onderzoek in 2008. De onderzoekers denken dat dit door de economische crisis komt. Daardoor letten consumenten wat meer op prijs en minder op merk. De periode van de grootste dalingen lijkt echter voorbij te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.