Niet alle retailers zijn fan van Black Friday | RetailDetail

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

Retailers verzetten zich tegen Black Friday
Shutterstock

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Overconsumptie

Online meubelverkoper Camif is zo'n webshop die op 24 november, oftewel Black Friday, volledig sluit. Het bedrijf wil zo klanten wijzen op de overconsumptie die gepaard gaat met Black Friday. “De laatste vrijdag in november zal opnieuw een illustratie zijn van de absurde overconsumptie die de natuurlijke bronnen van onze planeet versneld uitput, om zo producten te maken voor consumenten die al te veel overbodige producten hebben. Producten die te vaak aan de andere kant van de wereld worden gemaakt door uitgebuite medewerkers”, meent CEO Emery Jacquillat.

 

Ook winkelketen Envie, dat in zijn 45 winkels elektronica verzamelt en repareert, doet niet mee aan Black Friday. Voor hen is het vrijdag Green Friday, waarmee de keten consumenten duidelijk wil maken dat ze minder afval moeten maken. Het bedrijf is zelfs van plan om daar een jaarlijkse afspraak van te maken.

 

Interieurketens als Maisons Du Monde besloten om geen kortingen te geven op Black Friday. Conforama, dat met zijn concept Maison Dépôt in Roncq de aanval inzet op consumenten uit West-Vlaanderen en Henegouwen, heeft de slogan "Bij ons is het elke dag Black Friday" geadopteerd.

 

In de Verenigde Staten doet outdoorketen REI al enkele jaren niet meer aan Black Friday, maar moedigt het zijn klanten aan om op die dag aan sport te doen. In 2015 zouden 1,3 miljoen mensen hun raad opgevolgd hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.