Retailers verzetten zich tegen Black Friday

Retailers verzetten zich tegen Black Friday
Shutterstock

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Overconsumptie

Online meubelverkoper Camif is zo'n webshop die op 24 november, oftewel Black Friday, volledig sluit. Het bedrijf wil zo klanten wijzen op de overconsumptie die gepaard gaat met Black Friday. “De laatste vrijdag in november zal opnieuw een illustratie zijn van de absurde overconsumptie die de natuurlijke bronnen van onze planeet versneld uitput, om zo producten te maken voor consumenten die al te veel overbodige producten hebben. Producten die te vaak aan de andere kant van de wereld worden gemaakt door uitgebuite medewerkers”, meent CEO Emery Jacquillat.

 

Ook winkelketen Envie, dat in zijn 45 winkels elektronica verzamelt en repareert, doet niet mee aan Black Friday. Voor hen is het vrijdag Green Friday, waarmee de keten consumenten duidelijk wil maken dat ze minder afval moeten maken. Het bedrijf is zelfs van plan om daar een jaarlijkse afspraak van te maken.

 

Interieurketens als Maisons Du Monde besloten om geen kortingen te geven op Black Friday. Conforama, dat met zijn concept Maison Dépôt in Roncq de aanval inzet op consumenten uit West-Vlaanderen en Henegouwen, heeft de slogan "Bij ons is het elke dag Black Friday" geadopteerd.

 

In de Verenigde Staten doet outdoorketen REI al enkele jaren niet meer aan Black Friday, maar moedigt het zijn klanten aan om op die dag aan sport te doen. In 2015 zouden 1,3 miljoen mensen hun raad opgevolgd hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top