Retailers zien groei in eerste kwartaal

Retailers zien groei in eerste kwartaal

Retailers in de meeste branches zien dit eerste kwartaal verkopen en omzet groeien. Met name bouwmarkten, woonwinkels, drogisterijen en online retail hebben een forse toename. Motor van de groei is het hoge consumentenvertrouwen.


Bouwmarkten, woonwinkels, drogisterijen en online

De verkoopvolumes in retail stegen met 1,4 procent en de omzet klom met 3,4 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. Dit ondanks een ongunstige samenstelling van koopdagen. Na correctie van koopdagen zou het volume met 3,2 procent en de omzet met 5 procent groeien. De volumestijging zal naar verwachting over het hele jaar op 1,5 procent uitkomen. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport Stand van de Retail dat zopas verscheen.

 

Met name bouwmarkten en woonwinkels zagen in januari, mede door de groeiende woningmarkt, een forse toename in de verkoop en omzet. Ook bij drogisterijen klom de omzet. In online retail bleef de groei eveneens aanhouden. De consument besteedde in januari 2,7 procent meer ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar aan woninginrichting, kleding en voertuigen. De uitgaven aan huishoudelijke artikelen daalden, terwijl aan voeding en ‘diensten’ meer werd besteed.
 

In winkels in consumentenelektronica klom het volume in januari met 0,9 procent op jaarbasis. De omzet daalde weliswaar licht door de prijsdruk, maar deze steeg met correctie voor de koopdagensamenstelling. Kledingwinkels behaalden begin dit jaar 2,6 procent eveneens meer omzet. Kledingzaken moeten in deze competitieve markt de prijzen kunnen verhogen omdat winstmarges flinterdun of negatief zijn. Het volume in de kledingbranche nam af met 0,3 procent. De oorzaken lagen eveneens in de ongunstige samenstelling van koopdagen en bovendien in de prijzen die 3 procent hoger waren ten opzichte van januari 2016.
 

ABN AMRO verwacht voor kledingwinkels en onder meer supermarkten een verdere groei. Uitdagingen zijn er ook voor deze sectoren. In online retail staat wederom een forse groei te wachten, met name in de combinatie van fysiek en online, goed geïntegreerd binnen omnichannel. 
 

Minder passanten en vergrijzing blijven uitdaging

De retailsector blijft uitdagingen houden. In diverse branches blijft de druk op de kasstromen. Retailers met onvoldoende onderscheidend vermogen profiteren beperkt van de economische groei. Onderscheidende retailformules profiteren daarentegen extra.


Ook het flink gedaalde aantal passanten in de winkelstraat - dat waren er vorig jaar 23 procent minder - en de vergrijzing verdienen aandacht in de retailsector. Horecazaken en blurring, een combinatie van retail en horeca, kunnen een winkelstraat versterken. De verdere groei van online, logistieke vraagstukken, de vergrijzing, het gebruik van technologie en locatiebeleid blijven eveneens punten van aandacht.