Retailers zien groei in eerste kwartaal | RetailDetail

Retailers zien groei in eerste kwartaal

Retailers zien groei in eerste kwartaal

Retailers in de meeste branches zien dit eerste kwartaal verkopen en omzet groeien. Met name bouwmarkten, woonwinkels, drogisterijen en online retail hebben een forse toename. Motor van de groei is het hoge consumentenvertrouwen.


Bouwmarkten, woonwinkels, drogisterijen en online

De verkoopvolumes in retail stegen met 1,4 procent en de omzet klom met 3,4 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. Dit ondanks een ongunstige samenstelling van koopdagen. Na correctie van koopdagen zou het volume met 3,2 procent en de omzet met 5 procent groeien. De volumestijging zal naar verwachting over het hele jaar op 1,5 procent uitkomen. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport Stand van de Retail dat zopas verscheen.

 

Met name bouwmarkten en woonwinkels zagen in januari, mede door de groeiende woningmarkt, een forse toename in de verkoop en omzet. Ook bij drogisterijen klom de omzet. In online retail bleef de groei eveneens aanhouden. De consument besteedde in januari 2,7 procent meer ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar aan woninginrichting, kleding en voertuigen. De uitgaven aan huishoudelijke artikelen daalden, terwijl aan voeding en ‘diensten’ meer werd besteed.
 

In winkels in consumentenelektronica klom het volume in januari met 0,9 procent op jaarbasis. De omzet daalde weliswaar licht door de prijsdruk, maar deze steeg met correctie voor de koopdagensamenstelling. Kledingwinkels behaalden begin dit jaar 2,6 procent eveneens meer omzet. Kledingzaken moeten in deze competitieve markt de prijzen kunnen verhogen omdat winstmarges flinterdun of negatief zijn. Het volume in de kledingbranche nam af met 0,3 procent. De oorzaken lagen eveneens in de ongunstige samenstelling van koopdagen en bovendien in de prijzen die 3 procent hoger waren ten opzichte van januari 2016.
 

ABN AMRO verwacht voor kledingwinkels en onder meer supermarkten een verdere groei. Uitdagingen zijn er ook voor deze sectoren. In online retail staat wederom een forse groei te wachten, met name in de combinatie van fysiek en online, goed geïntegreerd binnen omnichannel. 
 

Minder passanten en vergrijzing blijven uitdaging

De retailsector blijft uitdagingen houden. In diverse branches blijft de druk op de kasstromen. Retailers met onvoldoende onderscheidend vermogen profiteren beperkt van de economische groei. Onderscheidende retailformules profiteren daarentegen extra.


Ook het flink gedaalde aantal passanten in de winkelstraat - dat waren er vorig jaar 23 procent minder - en de vergrijzing verdienen aandacht in de retailsector. Horecazaken en blurring, een combinatie van retail en horeca, kunnen een winkelstraat versterken. De verdere groei van online, logistieke vraagstukken, de vergrijzing, het gebruik van technologie en locatiebeleid blijven eveneens punten van aandacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.