Retailers zoeken alternatieven voor stakend bpost

Sinds dinsdagavond staakt het personeel van bpost, en dat is niet naar de zin van Belgische webwinkels. Sommige retailers schakelen tijdens de weeklange staking over op andere pakjesdiensten, of dreigen daar minstens mee.

 

Staking voorzien tot en met dinsdag

De staking die op dinsdagavond is ingegaan bij bpost en tot volgende week dinsdag zal duren, kan op weinig begrip van de online handelaars rekenen. Het postbedrijf kan niet garanderen dat brieven en pakketjes op tijd worden geleverd. Woensdag werd alvast een beperkte hoeveelheid brieven en pakjes verdeeld.

 

Bpost heeft grote klanten al wel via e-mail verwittigd dat vanaf vrijdag opnieuw pakjes de sorteercentra uit gaan. Op woensdag staakten immers de sorteercentra, donderdag liggen de posttransporten stil en vrijdag leggen de postbodes het werk neer. Komende maandag is het volgens de aankondiging dan weer aan de loketten, administratie en callcenters, terwijl dinsdag de staking eindigt bij de pakjesverwerking.

 

Concurrerende pakjesleveranciers in de bres

Een aantal grote retailers met webwinkels laat het niet na om het ongenoegen te laten blijken over de staking. Zo laat Media Markt zich in De Tijd ontvallen dat indien de staking zich herhaalt, de elektronicaketen andere oplossingen zal zoeken. De keten dreigt daarbij met een andere partner in zee te gaan.

 

Andere handelaars voegen de daad meteen bij het woord en schakelen – voor de duur van de staking – over naar de concurrentie. Het gaat dan vooral om retailers die al met andere pakjesleveranciers, zoals PostNL of DPD, samenwerken voor andere landen. Zo neemt Schoenen Torfs PostNL tijdelijk ook voor de Belgische pakjesverdeling onder de arm, terwijl het postbedrijf normaal alleen de bestellingen voor Nederland levert.

 

Kwestie van overmacht 

“Wij hebben geen overeenkomst met PostNL. Snel overschakelen is praktisch niet haalbaar”, reageert Media Markt echter. Ook bij Coolblue weerklinken op de sociale media veel klachten over te late leveringen. Voor België werkt de onlineretailer immers quasi uitsluitend met bpost.

 

Coolblue laat weten dat er naar oplossingen wordt gezocht voor de klanten. Van bpost kunnen ze evenwel hun hulp of tegemoetkoming niet afdwingen, meent De Tijd: contractueel valt een staking onder overmacht en dus kunnen klanten geen schadevergoedingen eisen.