Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen | RetailDetail

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen
Shutterstock.com

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.


Zorgwekkende trend

Consumenten kunnen vrij makkelijk online op zoek gaan naar de laagste prijs voor een product en het over de Europese landsgrenzen bestellen. Maar voor handelaars geldt dat in de praktijk niet. In veel productcategorieën stoten ze op territoriale leveringsbeperkingen, opgelegd door de betrokken fabrikanten. Dat blijkt uit een recente Benelux-studie. 77% van de ondervraagde detailhandelaren zegt dat inkoopbeperkingen leiden tot hogere verkoopprijzen; 67% voelt zich beperkt in de mogelijkheid om klanten het volledige assortiment aan te bieden dat de merken elders verkopen.
 

“Zo zijn er concrete cases bekend van producten die op Nederlandse consumentenwebsites goedkoper worden aangeboden dan de prijs waaraan Belgische handelaars ze moeten inkopen", verduidelijkt Mien Gillis van Unizo Retail. Volgens EuroCommerce, dat de Europese retailsector vertegenwoordigt, gaat het om een verontrustende trend. “Het contrast tussen fabrikanten die de voordelen van de interne markt ten volle benutten voor zichzelf maar ze beperken voor detailhandelaren, kost consumenten elke dag miljoenen euro's”, zegt directeur-generaal Christian Verschueren. Hij verwijst in dit verband onder andere naar een onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijk machtsmisbruik door AB InBev. Minister Kris Peeters heeft al aangekondigd dat hij het probleem op de Europese agenda wil zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hema onthoofdt eigen franchiseorganisatie

10/08/2018

Hema heeft de franchiseovereenkomst met de ondernemers aan het hoofd van haar franchiseorganisatie, samen goed voor 24 winkels, opgezegd. Er is al een tijdje fikse ruzie over de bijdrage die franchisenemers moeten afstaan voor onlineverkopen. 

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.