Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen | RetailDetail

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen
Shutterstock.com

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.


Zorgwekkende trend

Consumenten kunnen vrij makkelijk online op zoek gaan naar de laagste prijs voor een product en het over de Europese landsgrenzen bestellen. Maar voor handelaars geldt dat in de praktijk niet. In veel productcategorieën stoten ze op territoriale leveringsbeperkingen, opgelegd door de betrokken fabrikanten. Dat blijkt uit een recente Benelux-studie. 77% van de ondervraagde detailhandelaren zegt dat inkoopbeperkingen leiden tot hogere verkoopprijzen; 67% voelt zich beperkt in de mogelijkheid om klanten het volledige assortiment aan te bieden dat de merken elders verkopen.
 

“Zo zijn er concrete cases bekend van producten die op Nederlandse consumentenwebsites goedkoper worden aangeboden dan de prijs waaraan Belgische handelaars ze moeten inkopen", verduidelijkt Mien Gillis van Unizo Retail. Volgens EuroCommerce, dat de Europese retailsector vertegenwoordigt, gaat het om een verontrustende trend. “Het contrast tussen fabrikanten die de voordelen van de interne markt ten volle benutten voor zichzelf maar ze beperken voor detailhandelaren, kost consumenten elke dag miljoenen euro's”, zegt directeur-generaal Christian Verschueren. Hij verwijst in dit verband onder andere naar een onderzoek van de Europese Commissie naar mogelijk machtsmisbruik door AB InBev. Minister Kris Peeters heeft al aangekondigd dat hij het probleem op de Europese agenda wil zetten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.