Ruim één op vier Genkse winkelpanden staat leeg

Ruim één op vier Genkse winkelpanden staat leeg

Ruim één op vier Genkse winkelpanden staat leeg
Met de helft van de winkelpanden leeg vormt Shopping 2 hét pijnpunt in het Genkse winkellandschap

In het centrum van Genk staan liefst 86 handelspanden leeg, dat is een vijfde van de 399 panden in de handelskern. Vooral in Shopping 2 is de situatie dramatisch, maar de Genkse handelsstraatmanager houdt er de moed in.

“Overheidsinvesteringen werken”

Eerst het goede nieuws: in de Winterslagstraat is het aantal leegstaande handelszaken drastisch teruggelopen tot twee (op een totaal van 36 winkelpanden). Ook elders in de stad is de leegstand flink gedaald: op het Stadsplein staat nog maar één winkel leeg (op 25), op de Grote Markt en de Fruitmarkt telkens twee (van de respectievelijk 21 en 13 winkelpanden), zo blijkt uit een telling van Het Belang van Limburg.

 

“Het zijn de overheidsinvesteringen die werken”, zegt handelsstraatmanager Herwig Van De Kerkhof. “De Winterslagstraat bijvoorbeeld, dat was een straat met heel wat leegstand. Met de verbetering van de infrastructuur is die weer helemaal opengebloeid. Ik denk dat we hetzelfde gaan krijgen met de Molenstraat. Ook die staat voor een grondige renovatie.” In die Molenstraat staan momenteel liefst 14 van de 33 winkelpanden leeg.

 

Shopping 2 hét pijnpunt

Anders is de situatie in de drie winkelcentra die de binnenstad rijk is. Met grosso modo één pand op vijf dat leeg staat, valt de toestand in Shopping 1 (71 open, 16 leeg) en Shopping 3 (60 open en 12 leeg) al bij al nog mee. Toch in vergelijking met Shopping 2: daar zijn op de gelijkvloerse verdieping 41 winkels open en staan er liefst 39 leeg, dat is bijna één op de twee dus.

 

“Ook in Shopping 2 verwacht ik een verbetering”, zegt Van De Kerkhof. “Want ook daar staat een herinrichting op het programma. De Rootenstraat wordt helemaal vernieuwd en krijgt een eigen fontein. Dat zijn allemaal ingrepen die de aantrekkingskracht alleen maar vergroten.” In maart van dit jaar maakte het stadsbestuur van Genk al 125.000 euro vrij voor een grootschalige studie rond de opwaardering van Shopping 2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.