Russische supermarktketen neemt robots in dienst | RetailDetail

Russische supermarktketen neemt robots in dienst

Russische supermarktketen neemt robots in dienst
Foto: FotograFFF / Shutterstock.com

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

Persoonlijk klanten begroeten

In zeven supermarkten van Ruslands tweede grootste hypermarktketen staat een robot voortaan de medewerkers bij. De nieuwkomers bewegen zich zelfstandig door de rayons en gaan in gesprek met de klanten. Ze moeten informatie geven over kortingsacties en andere promoties en nieuwe producten demonstreren. Dankzij gezichtherkenningssoftware kunnen de robots vaste klanten zelfs herkennen en persoonlijk aanspreken.

 

Het is de eerste keer dat autonome servicerobots zo talrijk in een retailomgeving worden toegepast, menen de ontwikkelaars van Promobot. Nochtans worden robots al geregeld ingezet, zij het dan eerder om repetitieve taken te vervullen waarbij geen direct klantencontact nodig is: Ahold Delhaize-dochter Giant heeft deze zomer Marty in zijn supermarkten neergepoot: de robot gaat de winkel rond en checkt er constant de prijzen en voorraden. Marty kijkt ook uit voor gevaren op de winkelvloer, zoals gladde vloeren of wankele stapels. Walmart voert momenteel de grootste test met dit soort robots: in vijftig winkels scannen robots sinds vorige maand de schappen.

 

Vooral voor grote zelfbedieningszaken

Waar robots wel ingezet worden voor klanteninteractie gaat het meestal om tijdelijke en kleinschalige proefprojecten, zoals de robot die boodschappen draagt bij Auchan in Englos, de bestelrobot van KFC in Shanghai en de testen met robot Pepper bij Pizza Hut en bij Carrefour in Parijs.

 

Een studie naar robotica in retail van consultancybedrijf Roland Berger wees uit dat robots vooral geschikt zijn voor grote winkels met een breed assortiment en waar vooral met zelfbediening wordt gewerkt. Geschikte sectoren zijn dan ook elektronica of doe-het-zelf, terwijl in het luxesegment consumenten nog meer rekenen op een persoonlijke, menselijke bediening. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.