Russische supermarktketen neemt robots in dienst

Russische supermarktketen neemt robots in dienst
Foto: FotograFFF / Shutterstock.com

De Russische keten Lenta heeft zeven robots aan het werk gezet in zijn supermarkten in Moskou. De Promobots begroeten vaste klanten bij naam, tonen nieuwe producten en helpen verder met promoties.

Persoonlijk klanten begroeten

In zeven supermarkten van Ruslands tweede grootste hypermarktketen staat een robot voortaan de medewerkers bij. De nieuwkomers bewegen zich zelfstandig door de rayons en gaan in gesprek met de klanten. Ze moeten informatie geven over kortingsacties en andere promoties en nieuwe producten demonstreren. Dankzij gezichtherkenningssoftware kunnen de robots vaste klanten zelfs herkennen en persoonlijk aanspreken.

 

Het is de eerste keer dat autonome servicerobots zo talrijk in een retailomgeving worden toegepast, menen de ontwikkelaars van Promobot. Nochtans worden robots al geregeld ingezet, zij het dan eerder om repetitieve taken te vervullen waarbij geen direct klantencontact nodig is: Ahold Delhaize-dochter Giant heeft deze zomer Marty in zijn supermarkten neergepoot: de robot gaat de winkel rond en checkt er constant de prijzen en voorraden. Marty kijkt ook uit voor gevaren op de winkelvloer, zoals gladde vloeren of wankele stapels. Walmart voert momenteel de grootste test met dit soort robots: in vijftig winkels scannen robots sinds vorige maand de schappen.

 

Vooral voor grote zelfbedieningszaken

Waar robots wel ingezet worden voor klanteninteractie gaat het meestal om tijdelijke en kleinschalige proefprojecten, zoals de robot die boodschappen draagt bij Auchan in Englos, de bestelrobot van KFC in Shanghai en de testen met robot Pepper bij Pizza Hut en bij Carrefour in Parijs.

 

Een studie naar robotica in retail van consultancybedrijf Roland Berger wees uit dat robots vooral geschikt zijn voor grote winkels met een breed assortiment en waar vooral met zelfbediening wordt gewerkt. Geschikte sectoren zijn dan ook elektronica of doe-het-zelf, terwijl in het luxesegment consumenten nog meer rekenen op een persoonlijke, menselijke bediening. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top