SCA opgesplitst in twee bedrijven | RetailDetail

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

SCA zet Libresse en Okay aan de deur

Het bedrijf SCA, moederbedrijf van merken als Demak’Up, Libresse, Edet en Okay, splitst zich op in twee verschillende bedrijven. SCA zal zich bezighouden met bosbouw en alles wat daarbij komt kijken, terwijl de tak hygiëne en gezondheid zelfstandig wordt.

Meer waarde voor aandeelhouder

Het nieuwe bedrijf gaat voortaan verder onder de naam Essity. Aandeelhouders van het oude SCA zullen aandelen ontvangen in zowel SCA als Essity. De splitsing zal plaatsvinden zodra de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs en moet zeker voor het einde van dit jaar volledig afgerond zijn.

 

“Ik ben tevreden dat de aandeelhouders het voorstel van de raad van bestuur in verband met het creëren van twee aparte bedrijven gevolgd hebben. Dit zal op lange termijn de waarde voor aandeelhouders vergroten door betere focus, klantwaarde en opportuniteiten op vlak van ontwikkeling, en het geeft elk bedrijf de mogelijkheid om zijn strategie succesvol uit te voeren”, zegt CEO Magnus Groth, in de toekomst het nieuwe hoofd van Essity.

 

Terug naar de oorsprong

SCA werd in 1929 opgericht als een bedrijf dat zich met bosbouw bezighield, maar groeide doorheen de jaren een andere richting uit. Momenteel wordt slechts 14% van de omzet gehaald uit de bosbouw, maar met een gebied van 2,6 miljoen hectaren is het wel nog steeds het grootste particuliere bosbedrijf in Europa.

 

Essity zal na de splitsing één van de grootste bedrijven op vlak van hygiëne en gezondheid in de wereld zijn. De naam komt trouwens van de samentrekking van ‘essentials’ en ‘necessities’, aangezien de producten die het verkoopt dagelijkse benodigdheden zijn. De merken van Essity worden momenteel in ongeveer 150 landen verkocht. De groep is eigenaar van merken als TENA, die wereldwijd verkocht worden, maar ook van heel wat kleinere lokale merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof – waar ook Galeria Inno toe behoort – zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.