'Schoonenberg sluit negen winkels' | RetailDetail

'Schoonenberg sluit negen winkels'

'Schoonenberg sluit negen winkels'

Hoorwinkelketen Schoonenberg gaat negen vestigingen sluiten. Daarbij verliezen tussen de vijftig en vijfenzestig medewerkers hun baan, vrezen de vakbonden.

'Geen nood tot overleg met vakbonden'

De retailer zelf wil het aantal van negen niet bevestigen, maar stelt dat er inderdaad 'enkele filialen' zullen gaan sluiten. De reorganisatie is volgens Schoonenberg nodig omdat er sinds 1 januari een nieuw vergoedingssysteem is. Door dat nieuwe systeem is de gemiddelde prijs voor hoortoestellen sterk gedaald. De keten kan er dus moeilijker geld aan verdienen. Bovendien is de keuzevrijheid van kopers minder geworden door beperkingen bij verzekeraars rond de vergoeding.

 

De vakbonden zijn boos dat ze niet tijdig zijn betrokken bij de zaak, maar volgens Schoonenberg blijft het banenverlies dusdanig beperkt dat er geen verplichting is om in gesprek te gaan met de bonden. Schoonenberg, 220 vestigingen met zevenhonderd medewerkers, noemt de ontstane situatie 'ontzettend vervelend', maar stelt te gaan proberen medewerkers die hun baan verliezen zo snel mogelijk nieuw werk te bezorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top