Sein op rood voor modeltreinbouwer Hornby | RetailDetail

Sein op rood voor modeltreinbouwer Hornby

Sein op rood voor modeltreinbouwer Hornby

De Britse modeltreinbouwer Hornby ziet zwarte sneeuw: na een winstwaarschuwing halveerde de koers van het aandeel. Het bedrijf stevent af op een monsterverlies van 6 miljoen pond (zo’n 7,7 miljoen euro), veel meer dan eerder gedacht.

 

Verlies drie keer groter dan verwacht

Het management van Hornby liet gisteren in een trading update weten dat het verwacht zo diep in de rode cijfers te duiken dat de kans reëel is dat het zijn afspraken met de belangrijkste schuldeisers niet zal kunnen nakomen.

 

In november vorig jaar had de modeltreinbouwer al gewaarschuwd dat het boekjaar eind maart zou worden afgesloten met verlies. Toen ging het bedrijf uit van een tekort van 2 miljoen pond (2,6 miljoen euro), maar door een tegenvallende verkoop in januari en een afboeking op oude voorraden ‑ een gevolg van de ingrijpende reorganisatie die het management doorvoert ‑ kan dat wel eens drie keer zo veel worden.

 

Daarmee koppelt Hornby zijn wagonnetje aan dat van zijn Duitse concurrenten Fleischmann en Märklin. Die laatste stond in 2009 aan de rand van de afgrond en werd in 2013 gered door Simba Dickie, Duitslands grootste speelgoedproducent. Fleischmann kwam dan weer in handen van zijn Oostenrijkse concurrent Roco. De verklaring is telkens dezelfde: de tanende populariteit van modelbouw, waardoor eerder al tal van fabrikanten op de fles gingen.

 

Hornby maakt sinds de jaren twintig van de vorige eeuw elektrische modeltreinen. Het bedrijf werd in 1901 opgericht door de Britse uitvinder Frank Hornby, die ook achter de beroemde speelgoedmerken Meccano en Dinky Toys zat. De onderneming, die behalve modeltreintjes ook Scalextric-autobanen, Airfix-modelbouwkits en Corgi Thunderbirds-speelgoed verkoopt, noteert sinds 1986 op de Londense beurs. Daar verloor het aandeel gisteren bijna de helft van zijn beurswaarde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.