Selexyz praat met De Slegte over alliantie | RetailDetail

Selexyz praat met De Slegte over alliantie

Selexyz praat met De Slegte over alliantie
De spanning stijgt in de zaak rond de noodlijdende boekenketen Selexyz. Voor het weekeinde moet er twee miljoen euro op tafel liggen, anders gaan de winkels dicht. Een deal met ramsj-keten De Slegte kan mogelijk uitkomst brengen.

Samensmelting voor kostenbesparing?

Bewindvoerder Jan Dingemans van Selexyz bevestigt: "Het is één van de opties, maar we praten met een paar partijen." Durfinvesteerder ProCures zou de twee ketens willen samenvoegen om de winkels in de grote steden in één pand onder te brengen, waardoor de huurkosten stevig worden gedrukt. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht.

 

Zowel Selexyz als De Slegte kampen met een dalende boekenverkoop in combinatie met de effecten van de recessie en de nog steeds groeiende concurrentie van verschillende online boekverkopers. De tijd voor een deal begint echter te dringen. "Voor komende weekend moet er twee miljoen euro op tafel liggen om te voorkomen dat de zestien winkels moeten sluiten", zegt Dingemans. Dat geld is nodig om de huren, de salarissen en de inkoop van nieuwe boeken te betalen.

 

De bewindvoerder spreekt vanavond met een bank over het liquiditeitsprobleem en hoopt dinsdag of woensdag meer nieuws te kunnen melden. Maandag werd ook bekend dat de leverancier van buitenlandse kranten, Van Gelderen, en de distributeur van buitenlandse tijdschriften Audax zijn gestopt met leveringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

18/04/2018

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.