Selexyz praat met De Slegte over alliantie | RetailDetail

Selexyz praat met De Slegte over alliantie

Selexyz praat met De Slegte over alliantie
De spanning stijgt in de zaak rond de noodlijdende boekenketen Selexyz. Voor het weekeinde moet er twee miljoen euro op tafel liggen, anders gaan de winkels dicht. Een deal met ramsj-keten De Slegte kan mogelijk uitkomst brengen.

Samensmelting voor kostenbesparing?

Bewindvoerder Jan Dingemans van Selexyz bevestigt: "Het is één van de opties, maar we praten met een paar partijen." Durfinvesteerder ProCures zou de twee ketens willen samenvoegen om de winkels in de grote steden in één pand onder te brengen, waardoor de huurkosten stevig worden gedrukt. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht.

 

Zowel Selexyz als De Slegte kampen met een dalende boekenverkoop in combinatie met de effecten van de recessie en de nog steeds groeiende concurrentie van verschillende online boekverkopers. De tijd voor een deal begint echter te dringen. "Voor komende weekend moet er twee miljoen euro op tafel liggen om te voorkomen dat de zestien winkels moeten sluiten", zegt Dingemans. Dat geld is nodig om de huren, de salarissen en de inkoop van nieuwe boeken te betalen.

 

De bewindvoerder spreekt vanavond met een bank over het liquiditeitsprobleem en hoopt dinsdag of woensdag meer nieuws te kunnen melden. Maandag werd ook bekend dat de leverancier van buitenlandse kranten, Van Gelderen, en de distributeur van buitenlandse tijdschriften Audax zijn gestopt met leveringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top