Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Vanaf 27 juni gaan de voormalige boekwinkels van Selexyz en De Slegte verder als Polare. De nieuwe naam was al eerder gelekt, maar is nu ook officieel bevestigd. De lancering van het nieuwe merk moet volgens eigenaar ProCures een belangrijke stap in de toekomst van de boekenretail zijn.

“Poolster in het boekenlandschap”

CEO Paul Dumas: “De naam Polare is geïnspireerd op de Poolster, ‘Stella Polare’: een heldere en betrouwbare ster die al eeuwenlang als belangrijk ijkpunt dient voor de navigatie. Dat is precies wat wij willen zijn voor onze klanten: een gids die hen helpt de juiste boeken te vinden.”

 

Om klanten te laten wennen aan de nieuwe naam – die reeds op gemengde gevoelens wordt onthaald – zal naast het nieuwe logo op de gevels van de De Slegte/Selexyz-winkels ook de subtiele vermelding ‘voorheen Selexyz/De Slegte’ worden geplaatst.

 

Nieuw en crosschannel winkelconcept

Verder wordt ook een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, dat meer moet gaan inzetten op crosschannel en thematische beleving. Zo worden de winkels, die bijna allemaal een assortiment nieuwe, tweedehands-, voordeelboeken en studieboeken zullen aanbieden, thematisch ingedeeld. Zo kunnen de bezoekers volgens directeur Dumas “onderdeel gaan uitmaken van verschillende belevingswerelden.”

 

Daarnaast opent op 26 juni de website polare.be/.nl de deuren, waar klanten zowel het hele assortiment – met reviews – kunnen raadplegen als bestellen. De webshop belooft “de volgende dag” thuisbezorging of laat toe om de beschikbaarheid van boeken in de winkel na te kijken en te reserveren. Ook is er een gratis app ontwikkeld.

 

“De webwinkel zal een belangrijk strategisch onderdeel van het concept van Polare vormen. Doordat de scheidslijn tussen online en offline steeds verder vervaagt is het voor klanten belangrijk dat ze zich bij Polare altijd thuis voelen en zowel in de boekwinkel als op de website dezelfde beleving hebben”, aldus Paul Dumas.

 

Van 36 naar 29 vestigingen

Door de herstructurering van ProCures, die de failliete ketens Selexyz en De Slegte in april 2012 overnam en een aantal vestigingen sloot of samenbracht, heeft Polare op dit moment 36 vestigingen, waarvan 28 in Nederland en 8 in België.

 

In een aantal Nederlandse steden worden nog filialen samengevoegd, waardoor Polare naar verwachting uiteindelijk 21 vestigingen in Nederland en 8 vestigingen in België zal tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top