Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare | RetailDetail

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Vanaf 27 juni gaan de voormalige boekwinkels van Selexyz en De Slegte verder als Polare. De nieuwe naam was al eerder gelekt, maar is nu ook officieel bevestigd. De lancering van het nieuwe merk moet volgens eigenaar ProCures een belangrijke stap in de toekomst van de boekenretail zijn.

“Poolster in het boekenlandschap”

CEO Paul Dumas: “De naam Polare is geïnspireerd op de Poolster, ‘Stella Polare’: een heldere en betrouwbare ster die al eeuwenlang als belangrijk ijkpunt dient voor de navigatie. Dat is precies wat wij willen zijn voor onze klanten: een gids die hen helpt de juiste boeken te vinden.”

 

Om klanten te laten wennen aan de nieuwe naam – die reeds op gemengde gevoelens wordt onthaald – zal naast het nieuwe logo op de gevels van de De Slegte/Selexyz-winkels ook de subtiele vermelding ‘voorheen Selexyz/De Slegte’ worden geplaatst.

 

Nieuw en crosschannel winkelconcept

Verder wordt ook een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, dat meer moet gaan inzetten op crosschannel en thematische beleving. Zo worden de winkels, die bijna allemaal een assortiment nieuwe, tweedehands-, voordeelboeken en studieboeken zullen aanbieden, thematisch ingedeeld. Zo kunnen de bezoekers volgens directeur Dumas “onderdeel gaan uitmaken van verschillende belevingswerelden.”

 

Daarnaast opent op 26 juni de website polare.be/.nl de deuren, waar klanten zowel het hele assortiment – met reviews – kunnen raadplegen als bestellen. De webshop belooft “de volgende dag” thuisbezorging of laat toe om de beschikbaarheid van boeken in de winkel na te kijken en te reserveren. Ook is er een gratis app ontwikkeld.

 

“De webwinkel zal een belangrijk strategisch onderdeel van het concept van Polare vormen. Doordat de scheidslijn tussen online en offline steeds verder vervaagt is het voor klanten belangrijk dat ze zich bij Polare altijd thuis voelen en zowel in de boekwinkel als op de website dezelfde beleving hebben”, aldus Paul Dumas.

 

Van 36 naar 29 vestigingen

Door de herstructurering van ProCures, die de failliete ketens Selexyz en De Slegte in april 2012 overnam en een aantal vestigingen sloot of samenbracht, heeft Polare op dit moment 36 vestigingen, waarvan 28 in Nederland en 8 in België.

 

In een aantal Nederlandse steden worden nog filialen samengevoegd, waardoor Polare naar verwachting uiteindelijk 21 vestigingen in Nederland en 8 vestigingen in België zal tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.