Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Selexyz/De Slegte wordt officieel Polare

Vanaf 27 juni gaan de voormalige boekwinkels van Selexyz en De Slegte verder als Polare. De nieuwe naam was al eerder gelekt, maar is nu ook officieel bevestigd. De lancering van het nieuwe merk moet volgens eigenaar ProCures een belangrijke stap in de toekomst van de boekenretail zijn.

“Poolster in het boekenlandschap”

CEO Paul Dumas: “De naam Polare is geïnspireerd op de Poolster, ‘Stella Polare’: een heldere en betrouwbare ster die al eeuwenlang als belangrijk ijkpunt dient voor de navigatie. Dat is precies wat wij willen zijn voor onze klanten: een gids die hen helpt de juiste boeken te vinden.”

 

Om klanten te laten wennen aan de nieuwe naam – die reeds op gemengde gevoelens wordt onthaald – zal naast het nieuwe logo op de gevels van de De Slegte/Selexyz-winkels ook de subtiele vermelding ‘voorheen Selexyz/De Slegte’ worden geplaatst.

 

Nieuw en crosschannel winkelconcept

Verder wordt ook een nieuw winkelconcept geïntroduceerd, dat meer moet gaan inzetten op crosschannel en thematische beleving. Zo worden de winkels, die bijna allemaal een assortiment nieuwe, tweedehands-, voordeelboeken en studieboeken zullen aanbieden, thematisch ingedeeld. Zo kunnen de bezoekers volgens directeur Dumas “onderdeel gaan uitmaken van verschillende belevingswerelden.”

 

Daarnaast opent op 26 juni de website polare.be/.nl de deuren, waar klanten zowel het hele assortiment – met reviews – kunnen raadplegen als bestellen. De webshop belooft “de volgende dag” thuisbezorging of laat toe om de beschikbaarheid van boeken in de winkel na te kijken en te reserveren. Ook is er een gratis app ontwikkeld.

 

“De webwinkel zal een belangrijk strategisch onderdeel van het concept van Polare vormen. Doordat de scheidslijn tussen online en offline steeds verder vervaagt is het voor klanten belangrijk dat ze zich bij Polare altijd thuis voelen en zowel in de boekwinkel als op de website dezelfde beleving hebben”, aldus Paul Dumas.

 

Van 36 naar 29 vestigingen

Door de herstructurering van ProCures, die de failliete ketens Selexyz en De Slegte in april 2012 overnam en een aantal vestigingen sloot of samenbracht, heeft Polare op dit moment 36 vestigingen, waarvan 28 in Nederland en 8 in België.

 

In een aantal Nederlandse steden worden nog filialen samengevoegd, waardoor Polare naar verwachting uiteindelijk 21 vestigingen in Nederland en 8 vestigingen in België zal tellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top