Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Short selling van aandelen foodretail populairder dan ooit in Europa

Steeds meer hedge funds kijken in de richting van foodretailer voor het short verkopen van aandelen. Zo is J. Sainsbury heet tweede meest geshorte aandeel in Europa. Short sellers mikken zo op een dalende waarde van de aandelen van foodretailers.

Gokken op dalende waarde

De aandelen van foodretailers staan om verschillende redenen onder druk. Zo hebben ze te maken met prijsdeflatie en de opkomst van discounters zoals Aldi en Lidl. Die factoren hebben er voor gezorgd dat de resultaten van grote foodretailers meer dan eens teleurstellend waren, wat goed nieuws is voor short sellers, die gokken op de dalende waarde van een aandeel.

 

Bij het short sellen van aandelen worden de aandelen als het ware uitgeleend, waarbij partijen die de aandelen hebben geleend hopen om de aandelen tegen een lagere prijs terug te kopen en nadien terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar. Het verschil in prijs verdwijnt dan in de zakken van de partij die de aandelen heeft geleend.

 

Momenteel zijn ongeveer 2,6 procent van de aandelen op de Stoxx 600 uitgeleend aan een andere partij. Een jaar geleden lag dat aantal nog maar op 1,9 procent. Het meest uitgeleende aandeel is dat van de Zwitserse horlogemaker Swatch, waarbij short sellers verwachten dat het aandeel een klap zal krijgen vanwege de concurrentie met smartwatches zoals de Apple Watch.