Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen | RetailDetail

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Sigarettenfabrikanten gaan strijd aan met neutrale verpakkingen

Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, heeft een website gelanceerd waar het de strijd aangaat met de neutrale verpakkingen, die mogelijk worden ingevoerd in ons land.

 

“Doos van Pandora”

Volgens Cimabel zijn de neutrale verpakkingen een schending van het merkenrecht en bovendien is de organisatie van mening dat de neutrale verpakkingen niet werken. “Indien de overheid dit ontzegt aan tabaksfabrikanten schept ze een gevaarlijk precedent. Op termijn zullen dan immers ook alcohol, frisdrank, fastfood en andere ongezonde voedingsproducten volgen. De overheid opent hiermee een doos van Pandora”, stelt Cimabel volgens De Morgen.

 

Ook stelt Cimabel dat neutrale verpakkingen de namaakhandel in de hand zullen werken. Het wijst daarbij naar Australië, waar de handel in namaaksigaretten in 2014 al was gestegen tot 14,5 procent van de totale handel. Die namaakhandel is niet alleen slecht voor de klant, maar ook voor de staatskas en voor de handelaars. “Dagbladhandelaars zijn tot een derde van hun omzet afhankelijk van de verkoop van tabaksproducten. Dit kunnen zij er echt niet bij hebben."

 

Petitie tegen neutrale pakjes

Cimabel lanceert daarom op merkenmoord.be een petitie, die de invoering van neutrale pakjes moet tegenhouden. Het wil zo ingaan "tegen betutteling en ineffectieve regelgeving met grote negatieve gevolgen voor ondernemers en werkgelegenheid."

 

Eerder deze maand ging in België nog de nieuwe Europese richtlijn van start, die stelt dat 65 procent van tabaksverpakkingen voortaan bedekt moeten zijn met afschrikwekkende beelden en waarschuwingen. In de toekomst wil minister van Volksgezondheid Maggie De Block volledig neutrale pakjes invoeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon, en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven zetten nu hun ambities kracht bij met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.