Situatie bij Sabon verder verslechterd

Situatie bij Sabon verder verslechterd
De financiële situatie bij de keten Sabon is verder verslechterd: het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd. De beursgenoteerde zeepverkoper is in de problemen gekomen door een conflict met huisbankier SNS en de mislukte overname van iCentre.

Onhaalbare verplichtingen

Topman Ultee zegt zelf in Het Financieele Dagblad dat hij verplichtingen is aangegaan die hij door het uitblijven van de plaatsing van aandelen niet kon naleven. De ondernemer bracht Sabon twee jaar geleden via een omgekeerde overname naar de beurs. Onder de naam Brand Funding moest een nieuw retailconcern worden gevormd. De eerste stap daartoe was eerder dit jaar de overname van de Apple-keten iCentre, die de omzet van Brand Funding naar een kwart miljard euro moest tillen.



De overname zou worden gefinancierd met een aandelentransactie. Volgens Ultee weigerde SNS op een belangrijk moment echter om een aandelentransactie uit te voeren. Daarbij zou SNS eerst meer zekerheid in de vorm van een onderpand hebben geëist, waar Ultee niet aan kon of wilde voldoen. De bank en de ondernemer kregen stevige ruzie. Ultee probeerde de zaak nog te redden door een deel van zijn belang op de beurs te verkopen om zo genoeg geld voor de overname te genereren, maar er bleek amper vraag naar aandelen Brand Funding, waardoor de overname van iCentre niet door kon gaan.

Water tot aan de knieën 

Vorige week luidde Sabon al de noodklok en werd gemeld dat er hulp van buiten zou worden ingeroepen om de financiële situatie te verbeteren. Betalingen van salarissen en de huur werd al vertraagd. Later in de week moest Ultee de bescherming van de rechtbank inroepen via een surseance om een faillissement te voorkomen. De ondernemer bezint zich nu op nieuwe mogelijkheden om het bedrijf uit het slop te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top