Slotoffensief detailhandel in btw-debat | RetailDetail

Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Detailhandel Nederland doet een nieuw, dringend beroep op de Nederlandse politiek om de verhoging van de btw op 1 oktober uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen. De gevolgen van de verhoging zijn volgens de organisatie enorm.

Goed voor België en Duitsland?

Binnen het pakket bezuinigingen van de zogenoemde Kunduz-coalitie in de Tweede Kamer is afgesproken om de btw te verhogen van 19 naar 21 procent. Dit tarief geldt voor alle goederen en diensten, met uitzondering van een aantal basisbehoeften, waarvoor het lagere tarief van 6 procent geldt. Detailhandel Nederland roept de Tweede Kamer nogmaals op om te zoeken naar een alternatief, want volgens de organisatie kan de verhoging ertoe leiden dat de nu al zuinige Nederlandse consument helemaal de hand op de knip gaat houden.

 

De geplande verhoging zal er volgens Detailhandel Nederland ook toe gaan leiden dat klanten in de grensgebieden naar België of Duitsland gaan om daar hun inkopen te doen. Daardoor loopt de Nederlandse overheid helemaal inkomsten mis. Als de politiek toch vastbesloten is om de verhoging door te voeren, dan wil Detailhandel Nederland dat deze op zijn vroegst op 1 januari 2013 wordt ingevoerd. Op die manier hebben retailers de kans zich beter voor te bereiden, want nu is veel voorraad al ingekocht en geprijsd.

 

Het pakket bezuinigingen van de Kunduz-coalitie is bedoeld om het overheidstekort in Nederland terug te brengen tot onder de verplichte norm van 3 procent. Afgelopen week berichtte het Centraal Planbureau dat de plannen voldoende opbrengen om het begrotingstekort te verkleinen tot 2,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.