Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Detailhandel Nederland doet een nieuw, dringend beroep op de Nederlandse politiek om de verhoging van de btw op 1 oktober uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen. De gevolgen van de verhoging zijn volgens de organisatie enorm.

Goed voor België en Duitsland?

Binnen het pakket bezuinigingen van de zogenoemde Kunduz-coalitie in de Tweede Kamer is afgesproken om de btw te verhogen van 19 naar 21 procent. Dit tarief geldt voor alle goederen en diensten, met uitzondering van een aantal basisbehoeften, waarvoor het lagere tarief van 6 procent geldt. Detailhandel Nederland roept de Tweede Kamer nogmaals op om te zoeken naar een alternatief, want volgens de organisatie kan de verhoging ertoe leiden dat de nu al zuinige Nederlandse consument helemaal de hand op de knip gaat houden.

 

De geplande verhoging zal er volgens Detailhandel Nederland ook toe gaan leiden dat klanten in de grensgebieden naar België of Duitsland gaan om daar hun inkopen te doen. Daardoor loopt de Nederlandse overheid helemaal inkomsten mis. Als de politiek toch vastbesloten is om de verhoging door te voeren, dan wil Detailhandel Nederland dat deze op zijn vroegst op 1 januari 2013 wordt ingevoerd. Op die manier hebben retailers de kans zich beter voor te bereiden, want nu is veel voorraad al ingekocht en geprijsd.

 

Het pakket bezuinigingen van de Kunduz-coalitie is bedoeld om het overheidstekort in Nederland terug te brengen tot onder de verplichte norm van 3 procent. Afgelopen week berichtte het Centraal Planbureau dat de plannen voldoende opbrengen om het begrotingstekort te verkleinen tot 2,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top