Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Slotoffensief detailhandel in btw-debat

Detailhandel Nederland doet een nieuw, dringend beroep op de Nederlandse politiek om de verhoging van de btw op 1 oktober uit te stellen of zelfs helemaal te schrappen. De gevolgen van de verhoging zijn volgens de organisatie enorm.

Goed voor België en Duitsland?

Binnen het pakket bezuinigingen van de zogenoemde Kunduz-coalitie in de Tweede Kamer is afgesproken om de btw te verhogen van 19 naar 21 procent. Dit tarief geldt voor alle goederen en diensten, met uitzondering van een aantal basisbehoeften, waarvoor het lagere tarief van 6 procent geldt. Detailhandel Nederland roept de Tweede Kamer nogmaals op om te zoeken naar een alternatief, want volgens de organisatie kan de verhoging ertoe leiden dat de nu al zuinige Nederlandse consument helemaal de hand op de knip gaat houden.

 

De geplande verhoging zal er volgens Detailhandel Nederland ook toe gaan leiden dat klanten in de grensgebieden naar België of Duitsland gaan om daar hun inkopen te doen. Daardoor loopt de Nederlandse overheid helemaal inkomsten mis. Als de politiek toch vastbesloten is om de verhoging door te voeren, dan wil Detailhandel Nederland dat deze op zijn vroegst op 1 januari 2013 wordt ingevoerd. Op die manier hebben retailers de kans zich beter voor te bereiden, want nu is veel voorraad al ingekocht en geprijsd.

 

Het pakket bezuinigingen van de Kunduz-coalitie is bedoeld om het overheidstekort in Nederland terug te brengen tot onder de verplichte norm van 3 procent. Afgelopen week berichtte het Centraal Planbureau dat de plannen voldoende opbrengen om het begrotingstekort te verkleinen tot 2,9 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top