Sociaal akkoord bereikt bij Blokker | RetailDetail

Sociaal akkoord bereikt bij Blokker

Sociaal akkoord bereikt bij Blokker
Shutterstock

De vakbonden hebben een sociaal akkoord bereikt rond de winkelsluitingen bij winkelketen Blokker en de ontslagen die daarmee gepaard gaan. Er zullen uiteindelijk minder winkels sluiten dan eerst aangekondigd.

Allemaal dit jaar nog gesloten

Toen Blokker met het nieuws van de winkelsluitingen naar buiten kwam, sprak het over 69 vestigingen die de deuren moesten sluiten en 302 banen die verloren zouden gaan. Sinds februari zijn de vakbonden er echter in geslaagd om een aantal winkels van de ondergang te redden. Daardoor sluiten er nu nog maar 63 filialen en verdwijnen er maar 279 jobs.

 

De eerste winkel zal volgende maand zijn deuren al sluiten en de rest zal snel volgen, want Blokker wil tegen het einde van het jaar alle 63 winkels gesloten hebben. De vestigingen in Herstal, Evergem, Ronse, Poperinge, Diest-centrum en Waregem worden gered van het kapblok. Daar wisten de vakbonden een lagere huurprijs te onderhandelen.

 

"We vinden het spijtig dat er jobs verloren gaan en dat winkels moeten sluiten", zegt Blokker-CEO Bernd Bosch. "Maar we hebben alles in het werk gesteld om de sociale impact zoveel mogelijk te beperken."

 

Blokker moedigt de werknemers in de mate van het mogelijke aan om vrijwillig te vertrekken. Ze krijgen daarbij een ontslagpremie die wordt berekend op basis van anciënniteit. Werknemers ouder dan 56 jaar krijgen de mogelijkheid om op brugpensioen te gaan. Het sociaal akkoord moet op 6 juli wel nog goedgekeurd worden door de raad van bestuur van Blokker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.