Sommige bedrijven blijven dure klantenservicenummers gebruiken

Sommige bedrijven blijven dure klantenservicenummers gebruiken

Volgens de Consumentenbond zijn er nog steeds bedrijven die hun klanten erg hoge kosten laten betalen voor het gebruik van een klantenservicenummer. Nochtans zijn die dure nummers al sinds juni 2014 verboden.

Veel inbreuken bij reiswebsites

De Consumentenbond bekeek tientallen tarieven van klantenservicenummers op websites van de bedrijven. De meeste bedrijven houden zich aan de wetgeving en rekenen ook geen extra kost per gesprek aan. Volgens de wetgeving mogen ze tot 1 euro extra vragen, bovenop de gewone belkosten.

 

Bij heel wat reiswebsites en een aantal webwinkels - de Consumentenbond noemt expliciet plasmadiscounter.nl - is dit echter anders: zij gebruiken nog steeds een duur 0900-nummer. Ook hanteert een aantal elektronicazaken (naast een goedkoper nummer voor klantenservice) een 0900-nummer voor technische ondersteuning, terwijl ook dat verboden is.

 

Bedrijven mogen niet-klanten wel laten bellen naar een 0900-nummer en dat plaatsen ze dan ook soms prominent op de website, terwijl het goedkope nummer - als het al bestaat - weggestopt is.

Tags: