Spaarders nemen wereldwijd de overhand | RetailDetail

Spaarders nemen wereldwijd de overhand

Spaarders nemen wereldwijd de overhand

Uit een wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau GfK blijkt dat er momenteel meer mensen zijn die hun geld sparen dan mensen met een ‘leef en profiteer nu’-mentaliteit, al liggen beide groepen kort bij elkaar.

Oudere generaties willen sparen

GfK ondervroeg 27.000 internetgebruikers in meer dan 22 landen rond de stelling ‘Ik wil vandaag van het leven genieten en zal me later wel zorgen maken over sparen en investeringen’. 34% van de ondervraagden zegt minstens deels akkoord te gaan met die stelling, terwijl 38% het eerder oneens of sterk oneens is. Het resterende kwart staat neutraal tegenover de stelling. Er is wel een klein verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 33% van de vrouwen wil nu profiteren, terwijl 40% meer kiest voor zekerheid. Bij mannen ligt die verdeling met respectievelijk 36% en 35% dichter bij elkaar.

 

Het zijn vooral de jongere generaties die nu willen profiteren van hun geld: bij 15- tot 19-jarigen wil 37% nu profiteren, bij 20- tot 29-jarigen 41% en bij 30- tot 39-jarigen 36%. Slechts een kwart van de 50- tot 59-jarigen en de 60-plussers gaat akkoord met de stelling en wil vooral nu profiteren. Bij de spaarmentaliteit is net de omgekeerde beweging te zien: daar wil meer dan 40% van de twee oudste groepen sparen, terwijl slechts een derde van de tieners en de twintigers hun geld wil sparen.

 

Belgen doen hun imago van spaarders in het onderzoek alle eer aan: slechts 30% wil nu profiteren, terwijl 39% liever wil sparen. Daarbij valt ook op dat vooral vrouwen meer willen sparen dan mannen. Wereldwijd is er met Hongkong slechts één markt waar de meerderheid verkiest om te sparen: daar is 54% van de ondervraagden het niet eens met de stelling om in het heden te genieten en geld uit te geven. Tsjechië en Brazilië volgen met 49% en 45% op plaats twee en drie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.