Specsavers gaat sterk investeren in expansie | RetailDetail

Specsavers gaat sterk investeren in expansie

Specsavers gaat sterk investeren in expansie

Optiekketen Specsavers gaat de komende jaren flink investeren in expansie. Het doel is om de volgende drie jaar elke maand een filiaal van Specsavers te openen. Het maakt daarvoor een budget van vijf miljoen euro vrij.

Groei in provinciesteden

In totaal moeten er de komende drie jaar een dertigtal filialen de deuren openen in Nederland. Specsavers hoopt zo zijn marktpositie in Nederland flink te verbeteren. Het totaal aantal filialen in Nederland zal zo groeien naar 150.


Specsavers ziet in Nederland dan ook nog heel wat ruimte door groei, wat wordt bevestigd door de cijfers van 2015. Voorlopig geen het bedrijf nog geen definitieve resultaten, maar in de divisie 'horen' zou er alvast een verkoopstijging van 35 procent zijn. "Specsavers laat hiermee een duidelijke antitrend zien binnen de hoorzorgbranche, waar juist winkels worden gesloten", staat te lezen in een persbericht.

De keten heeft plannen om filialen te openen in steden waar het aanwezig is, maar mikt toch vooral op nieuwe locaties in grotere provinciesteden. "Nederlanders kiezen vaak simpelweg voor een lokale opticien omdat er geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril kan kopen tegen een scherpe prijs. Ze stappen hier niet voor in hun auto. Een deel van de openingen zal plaatsvinden in steden waar wij momenteel al aanwezig zijn, maar onze focus ligt om die reden vooral juist op grotere provinciesteden, waar dit niet het geval is", zegt Remko Berkel, directeur bij Specsavers.


Specsavers kiest er bij alle nieuwe filialen voor om een combinatie van hoor- en oogzorg aan te bieden. Dat is immers het meest efficiënte businessmodel voor de keten. "Door vierkante meters winkelruimte te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant."


Tot slot zullen er het komende jaar ook een aantal innovaties geïntroduceerd worden, zowel op het gebied van hoorzorg als van oogzorg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Nieuwe directie voor Xenos

08/05/2018

Blokker Holding heeft de verkoop van 110 Xenos-winkellocaties aan Casa nu formeel afgerond. De zestig resterende Xenos-winkels krijgen een nieuwe directie.