Specsavers gaat sterk investeren in expansie | RetailDetail

Specsavers gaat sterk investeren in expansie

Specsavers gaat sterk investeren in expansie

Optiekketen Specsavers gaat de komende jaren flink investeren in expansie. Het doel is om de volgende drie jaar elke maand een filiaal van Specsavers te openen. Het maakt daarvoor een budget van vijf miljoen euro vrij.

Groei in provinciesteden

In totaal moeten er de komende drie jaar een dertigtal filialen de deuren openen in Nederland. Specsavers hoopt zo zijn marktpositie in Nederland flink te verbeteren. Het totaal aantal filialen in Nederland zal zo groeien naar 150.


Specsavers ziet in Nederland dan ook nog heel wat ruimte door groei, wat wordt bevestigd door de cijfers van 2015. Voorlopig geen het bedrijf nog geen definitieve resultaten, maar in de divisie 'horen' zou er alvast een verkoopstijging van 35 procent zijn. "Specsavers laat hiermee een duidelijke antitrend zien binnen de hoorzorgbranche, waar juist winkels worden gesloten", staat te lezen in een persbericht.

De keten heeft plannen om filialen te openen in steden waar het aanwezig is, maar mikt toch vooral op nieuwe locaties in grotere provinciesteden. "Nederlanders kiezen vaak simpelweg voor een lokale opticien omdat er geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril kan kopen tegen een scherpe prijs. Ze stappen hier niet voor in hun auto. Een deel van de openingen zal plaatsvinden in steden waar wij momenteel al aanwezig zijn, maar onze focus ligt om die reden vooral juist op grotere provinciesteden, waar dit niet het geval is", zegt Remko Berkel, directeur bij Specsavers.


Specsavers kiest er bij alle nieuwe filialen voor om een combinatie van hoor- en oogzorg aan te bieden. Dat is immers het meest efficiënte businessmodel voor de keten. "Door vierkante meters winkelruimte te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant."


Tot slot zullen er het komende jaar ook een aantal innovaties geïntroduceerd worden, zowel op het gebied van hoorzorg als van oogzorg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.