Speelgoedgroothandel Otto Simon wint rechtszaak | RetailDetail

Speelgoedgroothandel Otto Simon wint rechtszaak

Speelgoedgroothandel Otto Simon wint rechtszaak

Speelgoedgroothandel Otto Simon heeft een rechtszaak gewonnen die door acht zelfstandige ondernemers was aangespannen. De acht waren in 2014 naar de rechter gestapt, omdat ze zich misleid voelden door Otto Simon.

Alle vorderingen afgewezen

De acht ondernemers waren voormalige uitbaters van vestigingen van Top 1 Toys, een formule die in handen is van Otto Simon. De ondernemers vonden dat ze te weinig vrijheid hadden gekregen om zelfstandig te handelen en eisten daarom alvast een schadevergoeding van 1,7 miljoen euro.

 

De Rechtbank van Noord-Holland heeft echter alle vorderingen afgewezen. Volgens de rechtbank was er immers geen sprake van misleiding: zo vond de rechter dat Otto Simon niet verplicht is om omzet- en winstverwachtingen te geven aan de ondernemers. “En deed het bedrijf dat wel, dan gebeurde dat met de nodige slagen om de arm”, staat te lezen in het persbericht. De rechtbank vindt dan ook dat Otto Simon niet is tekortgeschoten in zijn zorgplicht voor bijstandsverlening en advisering aan de ondernemers.

 

“We zien dit als steun in de rug voor de veranderingen die we inzetten voor de speelgoedformule Top 1 Toys”, sprak algemeen directeur Ruud Schiphorst. Top 1 Toys werkt momenteel aan een nieuwe formule, waarbij de uitstraling en het assortiment van het merk worden aangepakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.