Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal | RetailDetail

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Duitse Metro heeft in het eerste kwartaal de winstcijfers weten te stabiliseren ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een terugval in Rusland. Het bespaarde daarbij vooral op herstructureringskosten bij Real.

 

Hoge nettowinst

In het eerste kwartaal haalde Metro een omzet van 10,1 miljard euro, quasi evenveel als een jaar geleden. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 0,8%, al viel in Rusland viel de vergelijkbare omzet wel met 8,9% terug. In alle andere regio’s was er sprake van groei: zo steeg de omzet in Duitsland met 2%. De sterkste prestatie werd geleverd door Metro Wholesale, dat de vergelijkbare omzet met 1% wist op te krikken. Bij Real bleef de vergelijkbare omzet stabiel.

 

Ondanks die mindere prestatie in Rusland slaagde Metro er toch in om de EBITDA stabiel te houden bij 608 miljoen euro. In Rusland viel die wel met 11% terug naar 108 miljoen euro. De nettowinst maakte een sprong van 124 miljoen euro naar 232 miljoen euro, een groei van 87,8%. Die goede winstcijfers zijn te danken aan de afwezigheid van herstructureringskosten bij Real en andere eenmalige inkomsten.

 

“We hadden een solide kwartaal in een uitdagende markt”, zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro, eerder al. “De omzet van de groep in het eerste kwartaal was in overeenkomst met onze vooruitzichten voor het volledige boekjaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.