Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal | RetailDetail

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Duitse Metro heeft in het eerste kwartaal de winstcijfers weten te stabiliseren ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een terugval in Rusland. Het bespaarde daarbij vooral op herstructureringskosten bij Real.

 

Hoge nettowinst

In het eerste kwartaal haalde Metro een omzet van 10,1 miljard euro, quasi evenveel als een jaar geleden. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 0,8%, al viel in Rusland viel de vergelijkbare omzet wel met 8,9% terug. In alle andere regio’s was er sprake van groei: zo steeg de omzet in Duitsland met 2%. De sterkste prestatie werd geleverd door Metro Wholesale, dat de vergelijkbare omzet met 1% wist op te krikken. Bij Real bleef de vergelijkbare omzet stabiel.

 

Ondanks die mindere prestatie in Rusland slaagde Metro er toch in om de EBITDA stabiel te houden bij 608 miljoen euro. In Rusland viel die wel met 11% terug naar 108 miljoen euro. De nettowinst maakte een sprong van 124 miljoen euro naar 232 miljoen euro, een groei van 87,8%. Die goede winstcijfers zijn te danken aan de afwezigheid van herstructureringskosten bij Real en andere eenmalige inkomsten.

 

“We hadden een solide kwartaal in een uitdagende markt”, zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro, eerder al. “De omzet van de groep in het eerste kwartaal was in overeenkomst met onze vooruitzichten voor het volledige boekjaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Hudson’s Bay schroeft Nederlandse ambities terug

22/02/2018

De komende weken openen drie vestigingen van Hudson’s Bay de deuren in Nederland. Het gaat over warenhuizen in Enschede, Amersfoort en Haarlem. Wel schroeft de keten ondertussen de ambities terug.

Back to top