Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal | RetailDetail

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal

Stabiele winstcijfers voor Metro in eerste kwartaal
Shutterstock

Het Duitse Metro heeft in het eerste kwartaal de winstcijfers weten te stabiliseren ten opzichte van een jaar eerder, ondanks een terugval in Rusland. Het bespaarde daarbij vooral op herstructureringskosten bij Real.

 

Hoge nettowinst

In het eerste kwartaal haalde Metro een omzet van 10,1 miljard euro, quasi evenveel als een jaar geleden. Op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 0,8%, al viel in Rusland viel de vergelijkbare omzet wel met 8,9% terug. In alle andere regio’s was er sprake van groei: zo steeg de omzet in Duitsland met 2%. De sterkste prestatie werd geleverd door Metro Wholesale, dat de vergelijkbare omzet met 1% wist op te krikken. Bij Real bleef de vergelijkbare omzet stabiel.

 

Ondanks die mindere prestatie in Rusland slaagde Metro er toch in om de EBITDA stabiel te houden bij 608 miljoen euro. In Rusland viel die wel met 11% terug naar 108 miljoen euro. De nettowinst maakte een sprong van 124 miljoen euro naar 232 miljoen euro, een groei van 87,8%. Die goede winstcijfers zijn te danken aan de afwezigheid van herstructureringskosten bij Real en andere eenmalige inkomsten.

 

“We hadden een solide kwartaal in een uitdagende markt”, zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro, eerder al. “De omzet van de groep in het eerste kwartaal was in overeenkomst met onze vooruitzichten voor het volledige boekjaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.