Standaard Boekhandel wint Omnichannel Award 2019

De RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost is weggekaapt door Standaard Boekhandel. En dat net nu de keten op het punt staat een nieuw digitaal platform te lanceren.

 

Veranderingstraject

De winnaar haalde het in de publieksstemming nipt van medegenomineerden Dreamland en Torfs. De timing is opmerkelijk, want het zijn spannende dagen voor Standaard Boekhandel, vertelde marketingdirecteur Sophie Jonckheere op het podium van het RetailDetail Omnichannel Congress. Binnen twee weken lanceert de retailer namelijk een nieuw digitaal platform, na een zware voorbereidingsperiode van zowat anderhalf jaar.

 

Het technologische aspect is één zaak, maar wat bij omnichannel vaak onderbelicht blijft, is de belangrijke rol die mensen spelen, zegt Jonckheere: “Met hen staat of valt zo’n project.” Standaard Boekhandel zette daarom samen met de medewerkers en zelfstandige winkeluitbaters een veranderingstraject op onder de naam ‘Owl on the move’.

 

“De winkels en het digitaal platform worden ambassadeurs van elkaar. Een mooi voorbeeld is de ‘reserveer nu'-module op onze website. Klanten kunnen een boek reserveren en dat al na een half uur komen oppikken. Dat veroorzaakt geen kannibalisatie en zorgt voor extra trafiek naar de winkels. Dit is ons snelst groeiende kanaal voor nieuwe omzet.”

 

De boekenketen verliest bovendien de – wat oudere – klant van vandaag niet uit het oog. “We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om e-boeken ook aan de kassa te verkopen. Klanten die zich wat onzeker voelen, kunnen in de winkel een boek op hun e-reader laten downloaden.” Een verhaal dat het publiek wist te overtuigen.

 

Vier criteria

De RetailDetail Omnichannel Award powered by bpost bekroont elk jaar een retailer die grote stappen heeft gezet naar een naadloze omnichannelstrategie. De jury selecteerde de genomineerden op basis van deze vier criteria:

•             De mate waarin de online en offline activiteiten naadloos geïntegreerd zijn;

•             De mate waarin de consument centraal wordt gesteld in de omnichannelstrategie;

•             De vertaalslag naar de winkelvloer en de digitale wereld;

•             Het effect van de omnichannelstrategie op de bedrijfsresultaten.

 

De genomineerden stelden hun project voor tijdens het RetailDetail Omnichannel Congress op 31 januari. Het publiek verkoos vervolgens met een live stemming de winnaar. Sprekers op het congres waren Alibaba Group, CASA, Miinto, SafeShops, bpost, Decathlon, Dobit, deversbox.be, Forward, Torfs en retailexpert Gino Van Ossel.